عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 30 تير 1392
بازدید : 371
نویسنده : امیر امرائي
2-1191.jpg

محققان دانشکده موسیقی "Reid" دانشگاه ادینبورگ طی پژوهشی دریافتند که آواز خواندن به یک زبان خارجی می‌تواند به‌طور چشمگیری یادگیری صحبت به همان زبان را ارتقا بخشد.

 

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، این تحقیق نشان می‌دهد بزرگسالانی که به عبارات کوتاهی به زبان مجاری گوش داده و سپس آنها را به صورت آواز بازخوانی کرده بودند، در ادای این عبارات نسبت به افرادی که این جملات را بدون آواز می‌گفتند، دو برابر عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

 

طی این پژوهش، چندین گروه 20 نفری در پنج آزمون شرکت کردند که گروه آوازی در 4 آزمون، به بهترین نحو عملکرد مناسبی نشان دادند. علاوه بر این، افرادی که زبان مجاری را با آواز ادا می‌کردند در به یادآوری این زبان نیز دقت بیشتری را از خود نشان دادند.

 

در این تحقیق، به این علت زبان مجاری انتخاب شد که برای بسیاری از انگلیسی زبان‌ها، ناآشنا بوده و یادگیری آن نیز به خاطر ساختارها و سیستم آوایی کاملا متفاوت، مشکل است.

 

دکتر "Karen M. Ludke " در رابطه با این پژوهش می‌گوید: "این نتایج، اولین شواهد تجربی تاثیر روش "گوش دادن و آوازخوانی" را بر یادگیری زبان خارجی نشان می‌دهد و اکنون گام بعدی در این پژوهش بررسی نقش ترانه خوانی بر حافظه مردم در به یادآوری هرچه آسانتر عبارات و کلمات خارجی خواهد بود."

 

این پژوهش در مجله " Memory & Cognition" منتشر شده است.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: زبان خارجی , آواز , دانشجویان , خبرگزاری , بهترین , دانشکده , موسیقی , reid , ایران ,
تاریخ : یک شنبه 30 تير 1392
بازدید : 316
نویسنده : امیر امرائي
150-4.jpg

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد تمرینات مغزی به‌صورت مداوم می‌توانند زوال شناختی را کند کرده و از مغز در برابر زوال آن در سنین پیری محافظت کنند.

 

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه‌ مرکزی، این مطالعه که توسط پژوهشگران آمریکایی انجام شد نشان می‌دهد فعالیت‌های ذهنی مانند خواندن کتاب و نوشتن نامه به مغز کمک می‌کند تا همچنان هوشیار بماند.

 

در این مطالعه، بر روی 300 فرد بالای 55 سال آزمایشات مختلفی به‌منظور اندازه‌گیری حافظه و تفکر آنها در یک دوره‌ی شش ساله انجام شد.

 

در این مطالعه، شرکت‌کنندگان به یک پرسشنامه درباره‌ی فعالیت‌هایی مانند خواندن کتاب، نوشتن نامه یا شرکت در فعالیت‌های دیگر مرتبط با تحریک ذهنی در دوران کودکی، جوانی، میانسالی و سالمندی پاسخ دادند.

 

تیم پژوهشی دریافت که افرادی که دارای مغز فعالی بودند، میزان زوال شناختی آنها 15 درصد کمتر از افرادی بود که فعالیت‌های مغزی زیادی نداشتند.

 

دکتر «رابرت ویلسون» سرپرست این تحقیق گفت: تمرینات مغزی در طول زندگی، برای سلامت مغز فرد در سنین پیری اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

این پژوهشگر اضافه کرد: به‌منظور کاهش خطر پیشرفت زوال عقل، مواردی مانند داشتن رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم، خواندن و حل جدول می‌تواند مؤثر باشد.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: خواندن , نوشتن , عقل , پژوهشی , مغز , زوال ,
تاریخ : دو شنبه 20 شهريور 1391
بازدید : 350
نویسنده : امیر امرائي

 

دانشمندان ژاپنی از بدن موش هایی که شانزده سال منجمد شده بودند،شبیه سازی کردند.................



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: حیوانات منقرض شده , شبیه سازی , دانشمندان ژاپنی , منجمد شده ,
تاریخ : دو شنبه 20 شهريور 1391
بازدید : 420
نویسنده : امیر امرائي

  بیشتر خواب ها ی کسانی که در کودکی فیلم های سیاه و سفید تماشا میکردند به همین رنگ است.................



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: خواب انسان , رنگی , سیاه و سفید , کودکی , خواب انسان رنگی است یا سیاه و سفید ,
تاریخ : دو شنبه 20 شهريور 1391
بازدید : 381
نویسنده : امیر امرائي

سیب و گلابی دارای لوله های هوایی هستند که به آن ها اجازه میدهد نفس بکشند و اگر در این تنفس خللی وارد شود،میوه شروع به خراب شدن میکند...............



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: سیب و گلابی , نفس , آیا میدانید , میوه , دانشگاه کاتولیک , محققان ,
تاریخ : دو شنبه 20 شهريور 1391
بازدید : 350
نویسنده : امیر امرائي

 

-

مثلث برمودا محلی است وهم‌انگیز که در آن صدها هواپیما و کشتی در هوا و دریا ناپدید شده‌اند. بیش از هزار نفر در این منطقه وحشت گم شده‌اند، بدون اینکه حتی یک جسد یا قطعه پاره‌ای از یک هواپیما یا کشتی مفقود شده ، به جا مانده باشد.
● موقعیت مثلث برمودا
مثلث برمودا واقعا یک مثلث نیست، بلکه شباهت بیشتری به یک بیضی (و شاید هم دایره‌ای بزرگ) دارد که در روی بخشی از اقیانوس اطلس در سواحل جنوب شرقی آمریکا واقع است. راس آن نزدیک برمودا و قسمت انحنای آن از سمت پایین فلوریدا گسترش یافته و از پورتوریکو گذشته ، به طرف جنوب و شرق منحرف شده و از میان دریای سارگاسو عبور کرده و دوباره به طرف برمودا برگشته است. طول جغرافیایی در قسمت غرب مثلث برمودا ۸۰ درجه است، بر روی خطی که شمال حقیقی و شمال مغناطیسی بر یکدیگر منطبق می‌گردند. در این نقطه هیچ انحرافی در قطب نما محاسبه نمی‌شود.
در غرب اقیانوس اطلس، در آن سوی سواحل جنوب شرقی ایالات متحده ، ناحیه ‌ای وجود دارد که به شکل مثلث است . این ناحیه از برمودا در شمال آغاز می‌شود و تا قسمت جنوبی فلوریدا امتداد می‌یابد ، سپس از سمت شرق با گذشتن از جزایر باهاما و پورتوریکو،به طول جغرافیایی ۴۰ درجه به سمت غرب کشیده می‌شود و دوباره به برمودا باز می‌گردد.
این ناحیه که به مثلث برمودا معروف است ،در لیست رازهای ناشناخته جهان به مکانی اضطراب انگیز وباور نکردنی به ثبت رسیده است . در این مکان بیش از صدها هواپیما وکشتی بدون آنکه کوچکترین اثری از آنان باقی بماند ، ناپدید شده‌اند .اغلب این حوادث از سال ۱۹۴۵ به بعد روی داده است ،و در طول ۲۶ سال اخیر بیش از ۱۰۰۰نفر در این ناحیه از جهان جان خود را از دست داده اند ، بی آنکه حتی اثری از جسد یکی از آنها یا نشانه ای از بقایای هواپیماهاو کشتی‌های ناپدید شده باقی مانده باشد .
وینسنت گادیس که مثلث برمودا را نامگذاری کرده، آن را به صورت زیر توصیف می‌کند: « یک خط از فلوریدا تا برمودا ، دیگری از برمودا تا پورتویکو می‌گذرد و سومین خط از میان باهاما به فلوریدا بر می‌گردد.
این محل فتنه‌انگیز و تقریبا باور نکردنی اسرار غیر قابل توصیف جهان را به خود اختصاص داده است. مثلث برمودا نامش را در نتیجه ناپدید شدن ۶ هواپیمای نیروی دریایی همراه با تمام سرنشینان آنها در پنجم دسامبر ۱۹۴۵ کسب کرد. ۵ فروند از این هواپیماها به دنبال اجرای ماموریتی عادی و آموزشی ، در منطقه مثلث ، پرواز می‌کردند که با ارسال پیامهایی عجیبی درخواست کمک کردند. هواپیمای ششم برای انجام عملیات نجات ، به هوا برخاست که هر شش هواپیما به طرز فوق‌العاده مشکوکی مفقود شدند.
آخرین پیامهای مخابره شده آنها با برج مراقبت حاکی از وضعیت غیر عادی ، عدم روییت خشکی ، از کار افتادن قطب نماها یا چرخش سریع عقربه آنها و اطمینان نداشتن از موقعیتشان بود. این در حالی بود که شرایط جوی برای پرواز مساعد بود و خلبانان و دیگر سرنشینان افرادی با تجربه و ورزیده بودند. با وجود مدتها جستجو هیچ اثری از قطعه شکسته ، لکه روغن ، آثاری از اجسام شناور ، خدمه یا تجمع مشکوکی از ه‌ها دیده نشد. هیچ حادثه‌ای چه قبل و چه بعد از آن ، تا این حد حیرت‌آورتر از ناپدید شدن دسته جمعی هواپیماهای مذکور نبوده است. در حوادثی مشابه در این منطقه ‌قایقها و کشتیهایی مفقود شده‌اند (قربانیان مثلث برمودا)، در برخی موارد هم فقط خدمه و سرنشینان ناپدید گشته‌اند.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: مثلث برمودا , عجایب , اضطراب انگیز , اقیانوس اطلس ,
تاریخ : دو شنبه 13 شهريور 1391
بازدید : 394
نویسنده : امیر امرائي

 شخصیت شناسی براساس اشتهای شما!

 

 

اگر نگاهی به خوراکی‌های روی میز کارمندان‌تان بیندازید، می‌توانید شخصیت‌شان را تخمین بزنید و به آن‌ها شغلی مناسب این شخصیت را پیشنهاد بدهید. اگر هنوز هم این ادعا را باور نمی‌کنید، بهتر است در این صفحه با نتایج تحقیقات دکتر آلن هرش آشنا شوید. او که سال‌ها بود در مورد کسانی که توانایی بویایی‌شان را از دست داده بودند و نمی‌توانستند بو یا مزه غذارا بفهمند تحقیقاتی انجام می‌داد، درحالی که می‌خواست درمان‌هایی را برای این افراد پیدا کند، به نتایج جالبی در مورد انتخاب غذا و ارتباطش با شخصیت رسید. فهرست زیر نتیجه تحقیقات این پژوهشگر برجسته است. 

آجیل‌خوراکی مورد علاقه بی‌خیال‌ها!
اگر یک فرد آجیل‌خور هستید و این خوراکی‌های طبیعی را به هله‌هوله‌های دیگر ترجیح می‌دهید، باید بگوییم که شما یک فرد بی‌خیال هستید که با وجود داشتن این صفت، دیگران را هم خوب درک می‌کنید و می‌فهمید البته درک خوبی هم از شرایطی که در آن هستید دارید و این خصلت به شما در زندگی‌تان کمک می‌کند.
 
چوب‌شور خوراکی مورد علاقه خلاق‌ها!
اگر شما فردی خلاق هستید که همیشه ایده‌های جدیدی درسردارید و از عملی‌کردن‌شان هم نمی‌ترسید، چوب‌شور یکی از انتخاب‌های شما خواهد بود. دوست‌داران این خوراکی افراد ریسک‌پذیری هستند که همیشه ایده‌های تازه‌ای در سر دارند و کمتر از ایده‌های حاضر و آماده پیروی می‌کنند.
 
چیپس سیب‌زمینی تقدیم به دوستداران رقابت!
اگر شما یک فرد بلندپرواز هستید که زندگی برای‌تان عرصه رقابت‌کردن و پیروز‌شدن است، به احتمال زیاد سراغ چیپس سیب‌زمینی خواهید رفت. این تحقیقات نشان‌داده ‌است که وکلا، روسای شرکت‌ها و ورزشکاران موفق بیشتر از صاحبان دیگر حرفه‌ها به‌خوردن این خوراکی پرکالری تمایل دارند.
 
خوراکی مورد علاقه متفکرها: میوه‌ها!
دوستداران میوه، ذهنی قوی و قدرتمند دارند. آن‌ها برای انجام هرکاری و عبور از هر مرحله از زندگی‌شان، حسابی فکر می‌کنند و بعد از گرفتن یک نتیجه منطقی وارد عمل می‌شوند. آن‌ها بی‌‌گدار به آب نمی‌زنند و منطق در زندگی‌شان حرف اول را می‌زند.
 
باهوش‌ها، پنیر و خیارشور می‌خورند
این بررسی‌ها نشان‌ داده ‌است افرادی که ساندویچ پنیر و خیارشور را به دیگر انواع ساندویچ‌ها ترجیح می‌دهند به احتمال زیاد اشخاصی باهوش و با ضریب هوشی بالا هستند.
 
نان سفید + همبرگر، انتخاب آینده‌نگر‌ها
دوست دارید همبرگرتان در یک سالاد پر از سس غوظه بخورد و ترجیح می‌دهید که چنین اتفاقی در یک نان تازه سفید بیفتد؟ پس باید هنگام انتخاب چنین غذایی به خودتان افتخار کنید. زیرا شما یک فرد آینده‌نگری هستید و آرام‌آرام مقدمات رسیدن به زندگی که دوست دارید را فراهم خواهید کرد.
 
گوشت ورقه‌ای گاو متعلق به عجول‌هاست
ساندویچ رست‌بیف اولین انتخاب شماست؟ باید بگوییم که کمی عجول هستید و دوست دارید در یک چشم به هم‌زدن تمام تفکرات‌تان محقق شود. زیرا بر اساس این تحقیق افرادی که عاشق ساندویچ حاوی گوشت ورقه شده گاو هستند، اغلب شخصیت شتاب‌زده‌ای دارند.
 
برون‌گرا‌ها جوجه‌خور هستند
سـاندویچ جوجـه، جوجه‌کباب، جوجه چینی، بال‌کبابی و غذاهایی از این دســت انتخاب برون‌گراهاست زیرا این تحقیقات ثابت کرده‌است، این‌ها افراد برون‌گرا از میان انتخاب‌های فراوانی‌که پیش روی‌شان قرار دارد، بیشتر ترجیح می‌دهند ساندویچ جوجه بخورند.

تخم مرغ و مایونز انتخاب خانه‌دار‌ها
خب، این یک انتخاب کاملا سنتی است که زیاد هم با شخصیت جوان‌های امروزی سازگار نیست اما اگر شما از میان انتخاب‌های رنگارنگ مدرن،‌ باز هم سراغ این گزینه قدیمی می‌روید، باید بگوییم که ماندن در خانه را به هرچیزی ترجیح می‌دهید و حتی دوست دارید شغل‌تان را هم در خانه انجام دهید. این متخصصان متوجه شدند، افرادی که ساندویچ تخم‌مرغ با سس‌مایونز را دوست دارند، واقعا اهل ماندن در خانه هستند.

تن‌ماهی و ذرت، تقدیم به بلند پرواز‌ها
انسان‌های بلند پرواز معمولا ساندویچ سنتی تن‌ماهی با ذرت‌شیرین را ترجیح می دهند. به احتمال زیاد این افراد به جای سفارش دادن یک همبرگر در روزی که غذای گرم در خانه ندارند، یک تن ماهی می‌خرند و آن را با انواع و اقسام ذرت‌هایی که در مغازه‌ها موجود است تزئین می‌کنندو می‌خورند.
 
حساس‌ها میگو می‌خورند
غذاهای دریایی را خیلی از افراد دوست دارند و خیلی‌های دیگر هم به دلیل خواص بسیار اینغذاها سراغ‌شان می‌روند‌ اما محققان می‌گویند، افرادی که روح حساسی دارند، ساندویچ میگو با نان قهوه‌ای و سبوس‌دار را بیشتر انتخاب می‌کنند.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: شخصیت , اشتها , حساس‌ , تخم مرغ , جوجه‌خور ,
تاریخ : دو شنبه 13 شهريور 1391
بازدید : 251
نویسنده : امیر امرائي

 آشپزان پرتغالي با پخت بزرگترين املت جهان ركورد جهاني گينس را به خود اختصاص دادند.


بنابر اعلام مسئولان ثبت ركوردهاي جهاني گينس، اين آشپزان به طور داوطلبانه و در مدت 6 ساعت بزرگترين املت جهان را تهيه كردند.

 

 

بزرگترین املت دنیا (+<a href="http://tehrankids.com" _fcksavedurl="http://tehrankids.com" >عکس</a>)

 

بزرگترین املت دنیا (+<a href="http://tehrankids.com" _fcksavedurl="http://tehrankids.com" >عکس</a>)

 

 

براي پخت اين املت كه وزني در حدود شش تن داشت، 145 هزار تخم‌مرغ مورد استفاده قرار گرفت و داخل تابه‌اي بزرگ ريخته شد.

پيش از اين در سال 2010 ميلادي املتي به وزن تقريبي چهار تن در آنكارا پخته شد و به ثبت رسيد.

به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي ركوردهاي جهاني گينس، برگزار كنندگان اين رقابت پس از پايان يافتن آن اظهار داشتند: هرچند آماده‌سازي املت كار بسيار سخت و نفس گيري بود اما موجب شد تا خانواده‌هاي زيادي چند ساعتي را در كنار هم لذت ببرند.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: بزرگترین , املت , دنیا , عکس , تخم‌مرغ , سخت ,
تاریخ : دو شنبه 13 شهريور 1391
بازدید : 257
نویسنده : امیر امرائي

 راه‌های بسیار زیادی برای جذب گردشگران وجود دارد و یکی از این روش‌ها ساختن وسایلی عجیب است که بتوانند به کمک آن گردشگرانی را به خودشان جذب کنند. 


این روش دقیقا‌‌ همان چیزی است که یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های پکن در چین از ان استفاده کرده است. این فروشگاه دست به تولید بزرگ‌ترین مبل دنیا زده است.

 

 

بزرگترین مبل دنیا (+<a href="http://tehrankids.com" >عکس</a>)

 

 

این مبل تقریبا ۷۷ برابر بزرگ‌تر از مبل‌های معمولی است که هر روز روی آن‌ها استراحت می‌کنیم و اندازه آن ۶. ۸ متر ارتفاع، ۷. ۷ متر پهنا و ۵ متر عمق است. 

این مبل به اندازه‌ای بزرگ است که حداقل ۲۰ نفر می‌توانند بدون هیچ مشکلی رو آن بشینند. این روز‌ها این مبل گردشگران بسیار زیادی برای مشاهده و گرفتن 
عکس یادگاری از این مبل به این فروشگاه سری می‌زنند.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: بزرگترین , مبل , عکس ,
تاریخ : پنج شنبه 9 شهريور 1391
بازدید : 216
نویسنده : امیر امرائي

  

 

اگر از بیماری آلزایمر می ترسید  این نکات را جدی بگیرید!

انسان‌ها بيشتر و بيشتر عمر مي‌كنند؟خبر بد: اين به آن معناست كه تعداد بيشتري از انسان‌ها در سال‌هاي بعد به دمانس (از دست دادن حافظه) دچار مي‌شوند. اما شما مي‌توانيد با استفاده از اين راهنما و به كار گرفتن نكته‌هاي موجود در اين مطلب از ابتلا به فراموشي فرار كنيد.

سالم زندگي كنيد، آلزايمر نگيريد

مهم‌ترين نكته درباره محافظت از مغزتان در مقابل بيماري فراموشي سالخوردگي اين است كه از همين امروز شروع كنيد. درست است كه بيماري فراموشي سالخوردگي و ساير مشكلات حافظه‌اي (مثل آلزايمر) از 60 سالگي به بالا شروع مي‌شود اما شما براي محافظت از مغزتان بايد از همين حالا اقدامات لازم را شروع كنيد. شيوه زندگي امروز شما نقش مهمي را در وضعيت آينده شما ايفا مي‌كند. استفاده از موادمخدر و برخي داروها، كلسترول بالا و بي‌تحركي و نداشتن ورزش كافي مسائلي است كه احتمال ابتلا به فراموشي را افزايش داده و سن ابتلا به آن را كاهش مي‌دهند.

از جواني بايد مراقب مغزتان باشيد

شايد فكر كنيد براي جلوگيري از دچار شدن به بيماري‌هاي حافظه‌اي هنوز خيلي وقت داريد اما مطالعات پزشكان انجمن ملي بيماري‌هاي اعصاب انگلستان نشان داده، اولين نشانه‌هاي كاهش عملكرد نوون‌هاي عصبي و سرعت و انتقال رشته‌هاي عصبي حدود 30 سالگي شروع شده و در 40 سالگي آرام‌آرام تخريب سلول‌هاي مغزي آغاز مي‌شود. البته فراموشي اتفاق عجيبي در انسان نيست و همه انسان‌ها برخي مسائل را از خاطر مي‌برند و اين يك اتفاق طبيعي است. اما بيماري فراموشي حالتي است كه در آن فرد تقريبا همه چيز را از ياد مي‌برد و ذهن او مثل تخته سياهي مي‌شود كه هرچه روي آن بنويسد، فوري پاك مي‌شود.

ورزش‌هاي عضلاني- مغزي

راه‌هاي ديگري هم براي حركت دادن مغز وجود دارد؛ در مطلب زير ما راه‌هايي براي فعاليت مغز و حفظ آن از خطرات آينده را به شما پيشنهاد مي‌دهيم:

براي مدت 15 دقيقه با سرعت نسبتا بالا، يعني سرعتي كه در آن نتوان به راحتي صحبت كرد، پياده‌روي كنيد. مطالعه‌اي كه در ژاپن انجام گرفته نشان داده افرادي كه هر روز پياده‌روي مي‌كنند يا مي‌دوند كمتر احتمال دارد به آلزايمر مبتلا ‌شوند. در دقيقه پنجم دويدن از دوستاني كه همراه‌تان هستند، بخواهيد اين كلمات را با صداي بلند برايتان بخوانند: خسته، عضله، پيروزي، دونده، تناسب‌اندام، سرعت، ريه‌ها، تمرين كردن، آسيب ديدن، تردميل، تعريق، خستگي، ركورد، سريع، لاغرتر، پايان، با سرعت هرچه تمام‌تر، كربوهيدرات، ضربان قلب، منطقه، استراحت و مسابقه.بعد از آنكه پياده‌روي كرديد سعي كنيد تمام لغاتي را كه به شما گفته‌ شده را به خاطر بسپاريد.

ماهيچه‌هاي مغزتان را ورزش دهيد

قطعا متوجه شديد، هرقدر بدنتان سالم‌تر باشد احتمال سلامت مغز شما در آينده بيشتر خواهد شد. اما يك راه ديگر هم براي بيمه كردن مغزتان وجوددارد. فكر كنيد كه مغز هم يك ماهيچه در بدن شماست، چطور سلامت ديگر ماهيچه‌ها را حفظ مي‌كنيد؟ با به كار گرفتن آنها، همين كار را درباره مغزتان هم انجام دهيد هرقدر بيشتر از مغزتان كار بكشيد احتمال ضعف و بيماري آن كمتر مي‌شود نتايج مطالعه‌اي كه در نشريه «نورولوژي» به چاپ رسيده نشان مي‌دهد، افرادي كه حداقل 9 سال تحصيلات تكميلي دارند و شغل‌شان به پژوهش و مطالعه وابسته است، 80درصد از افرادي كه كمتر از 5 سال تحصيلات تكميلي دارند و شغل آنها به پژوهش و مطالعه وابسته نيست به بيماري‌هاي دمانس و آلزايمر مبتلا مي‌شوند. نكته جالب ديگر هم اينكه مطالعات در هلند و بلژيك نشان داده، افرادي كه شغل‌هاي پيچيده‌اي دارند، به خصوص آنهايي كه كارشان نظارت بر ديگران و مديريت است و كارشان نيازمند چالش‌هاي ذهني است، كمتر از افراد ديگر به فراموشي دچار مي‌شوند. پس تا مي‌توانيد از ذهنتان استفاده كنيد، بخوانيد و بعد آنچه را كه خوانده‌ايد براي خودتان تكرار كنيد، از تخيلات خودتان بنويسيد، نقاشي كنيد و بازي‌هاي ذهني انجام دهيد.

مغز سالم در گرو قلب سالم

خوشبختانه شما مي‌توانيد كارهاي زيادي براي كمك به مغزتان انجام دهيد، براي مثال هر اقدامي كه به تقويت قلب شما بينجامد به مغز شما هم كمك مي‌كند. قلب شما خون را به تمام بدن پمپاژ مي‌كند و اكسيژن را به تمام بافت‌ها مي‌رساند و طبيعي است كه مشكل در كار قلب باعث اختلال در رساندن اكسيژن به بافت‌ها (و مثلا بافت مغز) و مشكلات بعدي مي‌شود. درباره ساير مشكلات حاشيه‌اي، بايد گفت بر اساس مطالعات انجام گرفته بيشتر افراد جواني كه مبتلا به دمانس، فراموشي و مشكلات ذهني، اضافه‌وزن، بيماري ديابت، يا افرادي كه دچار سكته‌مغزي مي‌شوند سه برابر ديگران دچار دمانس يا آلزايمر مي‌شوند. اين نكته‌ها نشان مي‌دهد، شما با رعايت كردن بهداشت، مي‌توانيد مانع ابتلاي خود به فراموشي در سال‌هاي بعد شويد. اگر فشارخون خودتان را پايين نگه داريد و ميزان چربي خونتان هميشه در حد مطلوب باشد، هميشه انساني فعال باشيد و به اندازه كافي ورزش كنيد و وزنتان را هم در حد طبيعي نگه داريد، احتمال ابتلاي خودتان به فراموشي را بسيار پايين خواهيد آورد.

مواظب لثه‌هايتان باشيد

لثه‌هاي خونريزي دهنده به معناي افزايش احتمال ابتلا به آلزايمر در آينده است. مطالعات نشان داده، افرادي كه دچار مشكلات لثه هستند و بهداشت دهان و دندان را رعايت نمي‌كنند به احتمال بيشتري در آينده دچار مشكل از دست دادن حافظه و مشكلات شناختي مي‌شوند. رابطه قوي هم ميان سلامت لثه‌ها و سلامت قلب وجود دارد و شايد همين عدم سلامت قلب در افرادي كه دچار مشكلات لثه هستند، علت مشكلات حافظه‌اي در آينده باشد.

براي مدت يك دقيقه به اين لغات نگاه كنيد:

جمجمه، حافظه، اولين، تفكر، مغز، مختصر، مسن‌ترين، آخرين، تعقل، فراموشي، به ياد آوردن، رؤيا، تشخيص، تعليق، ترديد، گم شدن، دليل، ذهن، كنه، سلول، عجيب، تفكرات، مسن‌تر. بعد از يادآوري كلمات يك دقيقه سوار دوچرخه شويد و سريع ركاب بزنيد، بعد حين ركاب زدن سعي كنيد همه لغات را به فاصله بيان كنيد. در بار دوم وقتي مشغول ركاب زدن هستيد، سعي كنيد لغاتي را كه با حرف «ت» شروع مي‌شوند را به ياد بياوريد.

5 راه‌حل كه نمي‌گذارد مغزتان هيچ‌وقت پير شود

اين 5 راه‌حل به شما كمك مي‌كند تا از ماده خاكستري مغزتان عليه پير شدن محافظت كنيد.

 

  • قوي دست بدهيد:
دست دادن قوي، نشان‌دهنده قدرت شماست، اما حواستان باشد كه اين موضوع نشان‌دهنده احتمال كمتر ابتلاي شما به آلزايمر در آينده است. در واقع اگر قدرت دست شما زياد باشد احتمال كمتري دارد كه به آلزايمر دچار شويد. براي آنكه قدرت خود را بسنجيد مي‌توانيد دمبل‌هايي به وزن يك‌دهم وزن خودتان را در هر دست بگيريد و با آنها حركت كنيد. اگر نتوانيد 25متر را با اين وزنه‌ها در دست طي كنيد، يعني احتياج به تمرينات قدرتي داريد.

 

  • به مغزتان شوك دهيد
بعضي انسان‌ها سورپرايز شدن را دوست دارند و بعضي نه، اما مطمئن باشيد كه مغز همه انسان‌ها سورپرايز را دوست دارد. درواقع مطالعات پژوهشگران دانشكده «بركلي» نشان‌ داده كه قرار گرفتن در مقابل يك معما و حل يك مسئله مي‌تواند مانع از تخريب پروتئين‌هاي خاص در مغز شود. حل جدول كلمات متقاطع و سودوكو ذهن شما را به چالش مي‌كشد. سپس سعي كنيد در كارتان هم تنوع ايجاد كنيد و به حل مسائل كاري بپردازيد.

 

  • سبزيجات بخوريد
بهترين كمك تغذيه‌اي كه مي‌تواند به مغزتان بكنيد؛ خوردن سبزيجات غني از فولات و در كل خانواده ويتامين‌هاي B است. افزايش فولات در رژيم غذايي باعث كاهش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي آلزايمر و دمانس مي‌شود. براي همين بهترين كار اين است كه سبزيجات، ماهي، قهوه و زردچوبه را به رژيم غذايي‌تان اضافه كنيد.

 

  • مواظب سرتان باشيد
هرگونه ضربه وارد شده به سر مي‌تواند احتمال ابتلا به دمانس در آينده را بالا ببرد. حتي زدن ضربه با سر به توپ (هد زدن) هم ممكن است در آينده باعث افزايش احتمال ابتلا به فراموشي شود. براي همين سعي كنيد تا مي‌توانيد از سرتان در مقابل هر ضربه يا اتفاقي محافظت كنيد.

 

  • چندمورد بـراي جلوگيري از بيماري فراموشي
با مصرف ماهي به طور منظم مي‌توانيد احتمال ابتلاي خودتان به فراموشي در آينده را 20درصد كاهش دهيد.

تغيير در شيوه زندگي و انتخاب يك شيوه زندگي مناسب مي‌تواند احتمال ابتلا به فراموشي در آينده را 50درصد كاهش دهد. در سال 2050 بر اساس تخمين سازمان بهداشت جهاني،

115 ميليون نفر در جهان از بيماري فراموش رنج خواهند برد.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: بیماری , آلزایمر , نکات , سر , ابتلا , فراموشي , آينده , زندگي , رنج , سبزيجات , غذا ,
تاریخ : یک شنبه 22 مرداد 1391
بازدید : 168
نویسنده : امیر امرائي

با این گیاه در ماه رمضان بوی بد دهان تان را از بین ببرید

بوی نامطبوع دهان معمولاً حاصل تخمیر مواد باقیمانده غذایی و قندهایی است که در دهان و روی زبان باقی می‌مانند ...
وقتی شب، قبل از خواب، مسواک می‌زنیم این میکروارگانیسم‌ها فرصت پیدا می‌کنند تخمیر را آغاز کنند به همین دلیل صبح بعد از خواب دهانمان بوی نامطبوعی می‌دهد.
در ماه رمضان نیز چون در طول روز چیزی نمی‌خوریم، این روند با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد.
در روزهای عادی، گیاهان معطری مانند جعفری و نعناع بجوید. برای چند دقیقه تا حداکثر نیم ساعت دهان خوشبو می‌شود و به دلیل خاصیت ضدمیکروبی، فعالیت تخمیری میکروارگانیسم‌ها کاهش می‌یابد.
اما در ماه رمضان که نمی‌توان در طول روز چیزی خورد، راه‌حل بهتری وجود دارد که آثار مثبت آن طولانی‌تر هم هست. توصیه می‌شود روزه‌داران از قطره « پرسیکا » به عنوان دهان‌شویه استفاده کنند.
این گیاه ایرانی است و 400 سال پیش درختش به اسم ایران نام‌گذاری شده است، بنابراین کافی است بعد از مسواک شبانه یا مسواک بعد از خوردن سحری، 20-15 قطره پرسیکا را با 2 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و دهان را با آن بشویید و بعد از آن دیگر چیزی نخورید یا نیاشامید تا ترکیب‌های آن داخل دهان باقی بماند.
این دهان‌شویه کاملاً گیاهی، از ترکیب پرسیکا یا چوب مسواک (که از قدیم استفاده از آن به مسلمانان توصیه شده است و هم‌اکنون نیز در برخی کشورها از جمله عربستان به عنوان مسواک استفاده می‌شود )، نعناع و گیاه بومادران تهیه شده و فعالیت تخمیری میکروارگانیسم‌ها را در دهان کاهش می‌دهد. وقتی تخمیر کم شود، بوی نامطبوع دهان از بین می‌رود.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: گیاه , رمضان , ماه رمضان , بوی بد دهان , دهان , شب ,
تاریخ : یک شنبه 22 مرداد 1391
بازدید : 204
نویسنده : امیر امرائي
تصویر ساختار 6 ضلعی عظیم زحل، ساختاری مرموز که در اتمسفر قطب شمال این سیاره قرار گرفته است برای اولین بار توسط فضاپیمای کاسینی به ثبت رسید.
این ساختار 6 ضلعی از زمانی که فضاپیمای وویاجر در دهه 1980 آن را کشف کرد به صورت علامت سئوالی بزرگ در ذهن دانشمندان باقی مانده است. کاسینی از سال 2006 تا کنون با استفاده از طیف سنج خود به رصد این 6 ضلعی مرموز در نور مادون قرمز و نور مرئی پرداخته است اما تمامی‌تصاویر به ثبت رسیده نسبت به تصویر اخیر از وضوح بسیار پایین تری برخوردار بودند.
دانشمندان گمان می‌بردند این ساختار6 ضلعی مسیر فورانهای گازی یا تندبادهای اتمسفری است اما اینکه چه عاملی می‌تواند گاز یا جریان هوا را در چنین ساختار سخت و زاویه داری هدایت کند به شکل سئوالی بی پاسخ باقی مانده بود.
تصویر اخیری که توسط کاسینی به ثبت رسیده است تابش موجهایی را از گوشه های 6 ضلعی نمایان کرده و ساختارهای چند دیواره ای را در هر یک از ضلعهای 6 ضلعی نشان می‌دهد.
 
6 ضلعی مرموز در زحل!؟ (+<a href="http://tehrankids.com" _fcksavedurl="http://tehrankids.com" >عکس</a>)

 
یکی از بیگانه ترین ویژگی های این 6 ضلعی نقطه ای بزرگ در میان این ساختار است که به گفته دانشمندان این نقطه می‌تواند با نقطه‌ای که در خارج از 6 ضلعی قرار داشته و در سال 1991 به تدریج ناپدید شده است در ارتباط باشد. این همان سالی است که زحل با توجه به مدت طولانی سالهایش، وارد شب قطبی زمستانی شد. هر یک سال در زحل برابر 29 سال در زمین است.
بر اساس گزارش پاپ ساینس، تصویر آخر کاسینی در پی فرصتی به ثبت رسید که پس از پدیده اعتدال شب و روز این سیاره در اوت 2009 به دست آمد. این پدیده نشانه آغاز بهار شمالی در این سیاره است.

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: 6 ضلعی , مرموز , زحل , 6 ضلعی مرموز در زحل , عکس , تصویر , تابش , جریان هوا , ساختار , شب قطبی ,
تاریخ : یک شنبه 22 مرداد 1391
بازدید : 126
نویسنده : امیر امرائي

 

 1 - مکان استراحت و خواب باید آرام باشد. نور شدید و زننده و صدای بیرونی مانع یک خواب راحت است.
2 -طی روز از چُرت‌زدن دوری کنید. هر خوابی که در روز داشته باشید از زمان خواب شبانه خواهد کاست .
3 - ورزش منظم روزانه و استنشاق هوای تازه اهمیت دارد ، لیکن این‌ها را به آخر شب موکول نکنید . توصیه می‌شود اول غروب کمی ورزش کنید که ترجيحا طاقت‌فرسا نباشد.
4 - حداقل دو ساعت قبل از به رختخواب رفتن از مصرف هرگونه مواد محرک چون قهوه ، چای ، نوشابه‌های مختلف و کافئین و کاکائو بپرهیزید .

5 - نظم در خواب بسیار اهمیت دارد، برای این منظور هر شب در ساعت مقرری به رختخواب بروید و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بلند شوید. اصطلاحاً با این کار، ساعت زیستی بدن خود را منظم می‌ کنید.

6 - به هوای این که کمبود خواب شبانه داشته‌اید ، در روز بعد تحت عنوان جبران خواب از دست رفته، بیشتر نخوابید . فراموش نکنید که هر روز صبح سر ساعت مقرر بیدار شوید .
 7 - سعی کنید فقط هنگامی که کاملاً خسته هستید به رختخواب بروید . اگر در عرض ۱۵دقیقه نتوانستید بخوابید ، بلند شوید و کار خسته‌ کننده‌ای را با علاقه تمام انجام دهید و دوباره به رختخواب برگردید .
8 - یک یا دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب دست کم ۱۰ دقیقه بنشینید و به کارهای روز و فعالیت‌های فردای خود ( همراه با ارائه راه حلها و برنامه‌ریزی برای آنها ) بیندیشید ؛ در واقع قبل از خواب، تشویش‌های ذهنی خویش را پاک كنيد.
9 - در بستر و از اتاق خواب فقط برای خواب استفاده کنید . از فعالیت هایی همچون نگاه به تلویزیون ، صحبت کردن با تلفن ، مطالعه کردن ، غذا خوردن ،... در رختخواب و موقع خواب ، دوری کنید . این فعالیت‌ها باعث می‌شوند رختخواب قدرتش را به عنوان محرکی برای خواب از دست بدهد .
10 - حداقل دو ساعت قبل از خواب ، غذای سنگین و مواد غذایی شیرین که ممکن است بدن را تحریک کند، نخورید . هنگامی که به خواب می‌روید فرآیندهای هاضمه بدن کارایی کمتری پیدا می كنند و مصرف مواد بالا ممکن است موجب سوءهاضمه شود اما نوشیدن یک لیوان شیر گرم توصیه می‌شود .
11 - سعی کنید قبل از زمان خواب رفتارهایتان تا حد ممکن آرام‌ بخش باشد . یک دوش آب گرم يا یک مطالعه سبک می‌توانند کمک کننده باشد .
12 - برخی داروها موجب بی‌خوابی می‌شوند . با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید .
13 - یک علامت شایع در بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی - روانی، اختلال در خواب است . مراجعه به پزشک در چنین مواردی ضروری است .
14 - خودسرانه از قرص‌های آرام‌بخش و خواب‌آور استفاده نکنید. زيرا در كنار خاصیت اعتیادآوری، این عمل ممکن است چرخه خواب و بیداری شما را مختل کند. فقط با تجویز پزشک از این داروها مصرف نمایید.
15 - افرادی که در شیفت کار چرخشی ( یک هفته شب ، یک هفته روز ) کار می‌کنند ، عموماً برای خواب مشکل دارند. سعی کنید شیفت کاری‌تان ثابت باشد . هر چند ممکن است این شیفت فقط شبها باشد .
16 - مقدار متوسط مناسب خواب ، هفت یا هشت ساعت در شبانه‌روز است . برخی با حداقل پنج ساعت خواب هم راضی هستند . برخی دیگر به ۱۰ ساعت خواب نياز دارند. مهم ، داشتن یک خواب مفید و توأم با آرامش خاطر است .
17 - به طور سنتی می‌توان از گردو ، کنجد، جوشانده عناب و چای بابونه برای خوابی آرام استفاده كرد.

 

با خواندن این مطلب خوب بخوابید!


 



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: مطلب , خوب بخوابید , استراحت , مکان استراحت , خواب , آرام , قهوه , چای , خواب از دست رفته , خسته ,
تاریخ : یک شنبه 22 مرداد 1391
بازدید : 132
نویسنده : امیر امرائي


«بهتر است مردم به دلیل آلودگی زیست محیطی دریای خزر از شنا کردن در آن پرهیز کنند، زیرا احتمال ابتلای آنها به بیمار‌های قارچی وجود دارد.»  کارشناسان، آلودگی دریای خزر را به چند نوع صنعتی، کشاورزی، میکروبی و بیولوژیکی تقسیم می‌کنند که بیشترین آلودگی دریای خزر مربوط به آلودگی نفتی است و سهم سموم کشاورزی در آلودگی این دریاچه نیز رتبه دوم را دارد. ورود فاضلاب شهری و کارخانه‌ها به دریای خزر از دیگر معضلاتی است که به گفته صاحبنظران سبب آلودگی آب دریای خزر شده است

 

 

 


یكی از میكروب‌های قابل انتقال از آب كه می‌تواند مشكلات پوستی ایجاد كند، سودوموناس نام دارد. این میكروب بسیار مقاوم است و حتی با وجود مواد ضدعفونی‌كننده همچنان می‌تواند در آب، به‌خصوص آب گرم رشد كند. اگر یك فرد سالم به این میكروب مبتلا شود، در صورتی كه مشكل سیستم ایمنی نداشته باشد، پس از شنا كردن متوجه جوش‌های پوستی پراكنده و آبدار مانند آبله‌مرغان خواهد شد. اما نگران نباشید، این جوش‌ها را می‌توان به راحتی و با استفاده از درمان‌های موضعی یا خوراكی از بین برد و طول درمان آن تنها 2 تا 3 روز است. علاوه بر این، سودوموناس می‌تواند باعث عفونت گوش شود. به این صورت كه میكروب روی گوش خارجی می‌نشیند و باعث خارش شدید و ترشحات چركی در كانال و مجرای گوش می‌شود. اما با این حال عفونت خطرناكی ایجاد نمی‌كند و با استفاده از درمان های موضعی می‌توان آن را برطرف كرد.



 

 


از میكروب‌های دیگری كه از طریق آب و وسایل عمومی استخرها منتقل می‌شود، خانواده استاف‌هاست. این میكروب بیشتر در اثر استفاده از دمپایی، حوله، شانه و دیگر وسایل مشترك میان افراد منتقل می‌شود و از طریق آب
استخر باعث عفونت‌های پوستی و ایجاد سلولیت شود. علاوه براین، استفاده از وسایل مشترك یا حتی راه رفتن بدون دمپایی كنار استخر و سطوح مرطوب می‌تواند باعث انتقال ویروس هرپس یا همان تبخال شود. این ویروس نمی‌تواند مدت زیادی در محیط زنده بماند، در نتیجه تنها در صورتی منتقل می‌شود كه فرد بلافاصله پس از شخص مبتلا از وسایل عمومی استفاده كند. برای مثال فرض كنید فردی تبخال فعال دارد و در محلی می‌نشیند، به‌صورتی كه ضایعه‌اش با آن سطح تماس پیدا می‌كند و بعد از او فرد دیگری بلافاصله در آن مكان می‌نشیند یا از حوله‌اش استفاده می‌كند، در این صورت به‌طور حتم ویروس تبخال به او منتقل خواهد شد.



 

 


یك دسته از بیماری‌های گوارشی كه می‌توانند از طریق آب منتقل شوند بیماری‌های انگلی هستند. عامل اغلب این بیماری‌ها انگل‌های میكروسكوپی هستند. افرادی كه در دریا و استخر شنا می‌كنند، می‌توانند از طریق بلعیدن آب به این انگل مبتلا شوند. كریپتوكوك نام یكی از انگل‌هایی است كه می‌تواند باعث اسهال طولانی‌مدت و مزمن شود. ژیاردیا انگل دیگری است كه در كودكان بسیار شایع است و می‌تواند باعث اسهال مزمن شود. اگر كودكی مبتلا به این انگل باشد و بدون رعایت مسائل بهداشتی در آب شنا كند، می‌تواند به راحتی افراد دیگر را مبتلا كند. یكی دیگر از این انگل‌ها آمیب نام دارد. این انگل مخصوص فصل تابستان است و معمولا از طریق شنا در آب‌های آلوده منتقل می‌شود تا آب استخرها. انگل ژیاردیا معمولا در افراد سالم مشكل حادی ایجاد نمی‌كند و اسهال پس از یك تا دو هفته خودبه‌خود یا با استفاده از دارو برطرف می‌شود اما در افرادی كه نقص سیستم ایمنی دارند مانند كسانی كه شیمی‌درمانی می‌شوند یا افرادی كه HIV دارند این انگل می‌تواند عفونت‌های بسیار خطرناكی در بدنشان ایجاد كند، بنابراین اگر فردی از لحاظ سیستم ایمنی مشكل دارد بهتر است كه از شناكردن در استخرهای عمومی به‌خصوص در فصل تابستان خودداری كند.



 

 


معمول‌ترین بیماری‌هایی كه از طریق آب استخر منتقل می‌شوند بیماری‌های اسهالی هستند. این بیماری‌ها معمولا باعث ایجاد عفونت و التهاب در روده كوچك، روده بزرگ یا معده می‌شوند كه از میان آنها عفونت‌های میكروبی بیشترین آمار را دارند. این عفونت‌ها اغلب از طریق خوردن آب منتقل می‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود هنگام شنا سر خود را خیلی زیر آب نبرید، طوری شنا كنید كه همیشه دهانتان در زیر آب بسته باشد و در ضمن از بینی بند استفاده كنید تا آب وارد سینوس‌ها و بینی‌تان نشود.



 

 


عفونت‌های قارچی یكی دیگر از بیماری‌هایی است كه می‌تواند این روزها در دریای خزر و در استخرها میان افراد منتقل شود. این عفونت‌ها معمولا از طریق راه رفتن بدون دمپایی روی سطوح مرطوب منتقل می‌شوند. برای مثال اگر فردی كه در ناحیه پا دچار عفونت قارچی است با پای برهنه كنار استخر راه برود و فرد دیگری پس از او با آن مكان تماس پیدا كند، می‌تواند مبتلا شود. لازمه انتقال این بیماری، مرطوب بودن سطوح است. حتی دمپایی‌ها و دیگر وسایل استخر نیز ممكن است آلوده به عفونت‌های قارچی باشند، بنابراین حتما در محیط‌های مرطوب و استخر‌ها باید دمپایی‌ها را ضدعفونی كرد.
 

 


بیماری‌های بسیاری می‌توانند از طریق استخرها انتشار پیدا كنند اما به‌طور كلی می‌توان آنها را به 2 دسته تقسیم كرد: عفونت‌هایی كه در اثر شنا كردن مستقیم در آب استخر ایجاد می‌شوند و عفونت‌هایی كه با استفاده از وسایل عمومی موجود در استخرها یا راه رفتن و نشستن در كنار استخر ممكن است منتقل شوند. انتقال بیماری از طریق شنا كردن در استخر بیشتر در آب‌های گرم اتفاق می‌افتد و میزان آلودگی‌ها در آب گرم بیشتر از آب خنك است، زیرا تاثیر مواد ضدعفونی‌كننده مانند كلر در آب گرم كاهش می‌یابد و میكروب‌ها در این شرایط سریع‌تر رشد می‌كنند بنابراین در آب‌های گرم به‌خصوص در جكوزی تعداد میكروب‌ها بیشتر و اثر كلر كمتر خواهد بود.



 

 


مهم‌ترین نكته در پیشگیری از انتقال بیماری‌ها، رعایت بهداشت كلی در استخرهاست. اگر استخر سرپوشیده است حتما باید از سیستم تهویه سالم  برخوردار باشد و اگر روباز است بهتر است كه در معرض اشعه آفتاب قرار داشته باشد. علاوه براین لازم است كه مواد ضدعفونی‌كننده مخصوص استخر در حد استاندارد استفاده شود. اگر بیشتر از مقدار مجاز از مواد ضدعفونی‌كننده استفاده شود ممكن است مشكلات و حساسیت‌های پوستی و شیمیایی ایجاد كند و اگر كمتر از حد مجاز استفاده شود میزان آلودگی‌های آب افزایش می‌یابد. نكته مهم دیگر تمیز كردن مداوم جدار استخرهاست، زیرا لجن و خزه‌ای كه روی جدار استخر ایجاد می‌شود، شرایط را برای رشد میكروب‌ها فراهم می‌آورد. دیگر اینكه فرد باید قبل از ورود به آب استخر حتما دوش بگیرد. این موضوع در بسیاری از استخرها نادیده گرفته می‌شود در حالی كه این عمل می‌تواند از انتقال بسیاری از آلودگی‌ها به داخل آب جلوگیری كند. علاوه بر این اگر شخصی بیماری خاصی داشته باشد از جمله بیماری‌های پوستی، تنفسی، چشمی یا اسهالی به هیچ وجه نباید وارد استخر شود به‌خصوص در بیماری‌های اسهالی زیرا میكروب‌ها خیلی راحت از طریق آب می‌توانند به افراد دیگر منتقل شوند. این موضوع در مورد بچه‌ها اهمیتی دوچندان دارد زیرا كودكان بهداشت فردی را به اندازه كافی رعایت نمی‌كنند و بیشتر آنها در این مورد آموزش كافی ندیده‌اند.



 

 


برای جلوگیری از ایجاد این عفونت‌ها، مهم‌ترین نكته انتخاب استخری است كه تمام اصول بهداشتی را رعایت می‌كند. به عبارت دیگر، استخری كه به موقع آب را ضدعفونی و كف و دیواره‌های استخر را به‌طور مداوم تمیز می‌كند و سیستم تهویه سالم و مناسب با محیط استخر دارد. از طرف دیگر، بهتر است از وسایل استخر مانند حوله، دمپایی، شانه، كلاه و عینك شنا به طور مشترك استفاده نكنید. از راه رفتن با پای برهنه در محیط‌های مرطوب و دور استخر بپرهیزیم و تا آنجایی كه ممكن است از بلعیدن آب خودداری شود. برای مثال هنگام شیرجه زدن می‌توان از بینی‌بند استفاده كرد تا آب آلوده به درون سیستم گوارشی وارد نشود.

شامپوها و مواد شوینده‌ای كه در استخرهای عمومی در اختیار مردم قرار می‌گیرد معمولا مشكلی ایجاد نخواهند كرد، زیرا مخزن شامپوها معمولا سریع خالی شده و مجدد پر می‌شود، مگر اینكه مخزن شامپو آلوده باشد یا آنقدر دیر خالی شود كه آلودگی میكروبی پیدا كند؛ به‌خصوص درباره میكروب سودوموناس كه در شامپوها و مواد ضدعفونی‌كننده نیز می‌تواند زنده بماند، اما آلوده بودن شامپوها در استخرها موضوع بسیار بعیدی است.



 

 


از آنجایی‌كه محیط سونا به‌طور دائم گرم و مرطوب است، شرایط برای رشد آلودگی‌ها بسیار مطلوب است. از طرف دیگر به دلیل اینكه افراد معمولا در سونا روی سكو می‌نشینند، احتمال انتقال بیماری‌های پوستی از طریق تماس با سطوح بسیار بالاست. بنابراین توصیه می‌شود در این محیط‌ها حتما از حوله شخصی به‌عنوان زیرانداز استفاده شود. برخلاف سكوها، بخار سونا معمولا به‌خودی خود باعث انتقال بیماری نمی‌شود.

این را هم بدانید كه بسیاری از مواقع قرمز شدن چشم پس از شنا به‌علت عفونت‌های چشمی نیست، بلكه استفاده از مواد ضدعفونی‌كننده غیراستاندارد یا استفاده بیش از حد از این مواد می‌تواند باعث قرمزی و تحریك چشم شود.

زیرانداز یادتان نرود

آب نخورید، چون...

این نکته ها را جدی بگیرید

استخر آب سرد سالم‌تر است؟

قارچ‌ها دشمن پای شما

چرا نباید سرتان را زیر آب ببرید؟

امان از دست  انگل‌ها!

میكروبی كه سلولیت ایجاد می‌كند

اگر بعد از شنا جوش می‌زنید...

این بیماری ها در <a href="http://tehrankids.com" _fcksavedurl="http://tehrankids.com" >استخر</a> وجود دارد !


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: بیماری ها , استخر , آلودگی زیست محیطی , دریای خزر , جوش , ترشحات چركی , میكروبی , انگل , قارچ‌ها , جدی , آب , مواد ضدعفونی‌كننده , غیراستاندارد ,
تاریخ : یک شنبه 22 مرداد 1391
بازدید : 131
نویسنده : امیر امرائي

چگونه کيفيت و مرغوبيت لباس را تشخيص بدهيم

 

شما بايد پيش از خريدن لباس کيفيت آن را چک کنيد تا از مرغوبيت آن مطمئن بشويد. در اينجا نکاتي را براي شما ذکر مي کنيم تا بتوانيد به سرعت کيفيت لباس مورد نظر خود را تشخيص بدهيد.
 
1) اگر پارچه لباس طرح دار است، آن را کنترل کنيد تا مطمئن بشويد که طرح و الگوهاي پارچه در قسمت دوخت و درزها، خصوصا در ناحيه شانه، يقه و جيب هاي دوخته شده به لباس، مرتب و يکدست باشد.
 
2) پارچه را بالا ببريد و در مقابل نور نگاه کنيد و مطمئن بشويد که بافت پارچه محکم است و نخ و تار و پود خراب يا شل نداشته باشد؛ اگر پارچه مهره دوزي يا پولک دوزي شده است، دقت کنيد که آنها کاملا چسبيده و متصل به پارچه باشند.
 
3) بافت و تار و پود پارچه را امتحان کنيد. تارهاي عمودي بايد مستقيم از بالا به پايين لباس باشد و تارهاي افقي بايد با زاويه ?? درجه نسبت به آنها امتداد داشته باشد.
 
4) پارچه هاي ضخيمتر و سنگين تر مانند پشم را مچاله کنيد تا ببينيد که آيا به حالت اوليه برمي گردد. در اين صورت مقاوت پارچه را نسبت به چروکيدگي مي سنجيد.
 
5) نگاه کنيد که آيا تمام کوکهاي لباس محکم و درست است يا نه. شما بايد در هر ?.? سانتي متر پارچه، حدود ? تا ?? کوک ببينيد.
 
6) به لبه هاي لباس دقت کنيد. لبه هاي دوخته شده لباس بايد تقريبا نامرئي و غير قابل مشاهده باشد. لبه پايين لباس بايد راست و مستقيم باشد و منحني يا چين خورده نباشد.
 
7) قد پارچه را مقايسه کنيد: شلوار، پيراهن، دامن يا هر لباسي که قصد خريد آن را داريد، از وسط درازاي آن تا بزنيد تا مطمئن بشويد که دو طرف چپ و راست متقارن است. چک کنيد که طرف چپ و راست يقه از نظر شکل و اندازه برابر باشد.
 
8) اطمينان حاصل کنيد که جيب هاي دوخته و وصل شده به لباس کاملا يکنواخت و صاف روي لباس قرار گرفته باشد و فاصله اي بين جيب و جلوي پارچه نباشد. وقتي که لباس را در حالت عمودي نگاه مي داريد نبايد جيبها آويزان بشود.
 
9) دقت کنيد که آستر لباس با برش پارچه لباس منطبق باشد. آستر لباس بايد به طور يکنواخت قرار گرفته باشد و نبايد تا لبه انتهايي لباس امتداد داشته باشد.
 
10) مطمئن بشويد که دگمه ها و جادگمه ها محکم دوخته شده اند. معمولا هرچه پيراهن تعداد دگمه بيشتري داشته باشد، کيفيت بهتري نيز دارد. داشتن دگمه اضافي هم نکته مثبتي است.
 
11) قبل از خريدن پيراهن آن را امتحان کنيد، دگمه هاي آن را کاملا ببنديد.دقت کنيد که دگمه ها در جاي مناسب خود قرار گرفته باشد تا پيراهن در قسمت قفسه سينه از هم باز نشود.
 
12) اگر لباس زيپ دارد، زيپش را چند بار بالا و پايين بکشيد تا مطمئن بشويد که به راحتي و نرمي حرکت مي کند و گير نمي کند. زيپ معمولا بايد به رنگ لباس باشد


 



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: کيفيت و مرغوبيت , کيفيت , مرغوبيت , تشخيص , لباس , پارچه , خريدن پيراهن , راحتي و نرمي ,
تاریخ : یک شنبه 22 مرداد 1391
بازدید : 123
نویسنده : امیر امرائي

اصول پوشش کودکان در تابستان

با این كه روزهای تابستان حسابی گرم و برای ما نفسگیر به نظر می‌رسد، اما از قدیم‌الایام تابستان فصل بیرون بودن بیشتر بچه‌ها از خانه است. اگر شما هم به هر دلیلی مجبورید با فرزند خردسال‌تان بیرون بروید خوب است نكته‌هایی را در مورد لباس بچه‌ها در تابستان بدانید.

1 - پیش از هر چیز به یاد داشته باشید خوب است لباس بچه‌ها از جنس كتان باشد. ممكن است پوست لطیف فرزندتان به الیاف مصنوعی حساس بوده و لباس‌های نایلونی در طولانی‌مدت باعث اذیتش شده، او را ناآرام كند. معمولا روی لباس‌ها برچسبی به چشم می‌خورد كه اطلاعاتی در مورد جنس، نحوه شست‌ و شو و سایر موارد به شما می‌دهد؛ هنگام خرید حتما به نوشته‌های روی این برچسب دقت كنید.

2 - نكته بعدی رنگ لباس است. همه متخصصان بر این باورند كه لباس بچه‌ها باید از رنگ‌های روشن انتخاب شود. این رنگ‌ها نه‌ تنها حداقل حرارت را جذب می‌كنند بلكه رنگ‌هایی مانند آبی، صورتی، سبز، نارنجی و ارغوانی در روحیه شاد بچه‌ها نیز موثر هستند.

3 - هر چند هوا گرم است، اما به خاطر داشته باشید پوست بچه‌ها بسیار حساس است و باید در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت شود؛ پس در همین روزهای گرم هم بهتر است بر تن آنها لباس‌های نخی آستین بلند و پوشیده بپوشانید. تنها نكته این كه لباس‌ها باید نازك باشند تا جریان هوا بدن بچه را خنك كند. لباس‌های تنگ و غیرنخی ممكن است باعث عرق‌سوزشدن پوست كودك شود.

4 - در حد امكان سعی كنید از دكمه و زیپ هم در لباس بچه‌ها استفاده نكنید. لباس هر چه ساده‌تر باشد کودک در آن احساس راحتی بیشتر می‌كند.

5 - برای لباس پوشیدن هم كودكان به تشویق نیاز دارند؛ این كار را فراموش نكنید تا آنها راحت‌تر لباس‌های مناسب فصل را بپذیرند و بپوشند.

6 - حالا كه از لباس بچه‌ها نوشتیم ذكر این نكته هم لازم است كه در همین روزهای گرم، پوشاندن جوراب به پای كودكان یادتان نرود.

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: اصول پوشش , کودکان , تابستان , اطلاعاتی , هوا گرم , عرق‌سوز , لباس‌های تنگ ,
تاریخ : یک شنبه 22 مرداد 1391
بازدید : 107
نویسنده : امیر امرائي
چرا در تابستان لباس های رنگی می پوشیم؟
پوشیدن یک پیراهن سیاه رنگ در هوای گرم باعث می شود که بیشتر گرما را احساس کنید زیرا رنگهای تیره به جای اینکه گرما را انعکاس دهند آن را جذب می کنند. البته منظورمان این نیست که باید کلا" پوشیدن لباسهای تیره را در این فصل کنار بگذاریم ، طراحان لباس وقتی از پارچه های تیره رنگ برای لباسهای فصل تابستان استفاده می کنند ، سعی می کنند پارچه های نازکتر و سبکتر انتخاب کنند تا به این ترتیب درجه حرارت بدن تنظیم شود.
پوشیدن لباس روشن در فصل تابستان یک دلیل بسیار منطقی دارد و آن هم این است که از ذوب شدن شما در اثر گرما جلوگیری می کنند اما علاوه بر این طراحان تاثیرات روحی و احساسی رنگها در فصول مختلف سال را هم نظر می گیرند.

بعضی از رنگها خاطرات فصلهای مختلف را تداعی می کنند : 
رنگ آبی یاد آور دریای گرم و آسمان داغ تابستان است.
سفید یاد آور یخ است و وقتی در فصل تابستان لباس سفید می پوشیم از لحاظ روحی بیشتر احساس خنک بودن می کنیم.
رنگهای زرد و نارنجی یاد آور رنگ خورشید و میوهایی مانند پرتقالی و لیمو هستند.
رنگهای صورتی و قرمز یاد آور گلها هستند .
رنگ سبز یاد آور درختان و چمنها است.
رنگ کرم و بژ تداعی کننده بیابانها و تپه های شنی هستند.
 

اما اگر شما دوست دارید در تمام فصول سال از لباسهای رنگ تیره مثل سیاه ، سورمه ای و قهوه ای شکلاتی استفاده کنید در فصل تابستان از پارچه های سبک و منفذدار مثل لنین و پنبه ای استفاده کنید و از پوشیدن لباسهایی از جنس نایلون و یا پلی استر پرهیز کنید زیرا این نوع لباسها گرما را جذب می کنند.
پارچه های لنین رطوبت را بخود جذب می کند پس برای فصل تابستان که تعرق بدن بسیار زیاد است انتخاب مناسبی است.
پارچه های پنبه ای هم برای این فصل خیلی مناسب است زیرا این نوع پارچه از جنس طبیعی است و گرما را از خود عبور می دهد .




:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: برچسب‌ها: تابستان , لباس های رنگی , لباس , خاطرات , نازکتر و سبکتر , جنس , پارچه ,
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
بازدید : 143
نویسنده : امیر امرائي

چگونه حافظه ام را تقویت كنم؟

 

با فرد مبتلا به آلزایمر آلبوم خانوادگی را ورق بزنید و خاطرات خوش را مرور كنید. اگر از مناسبت‌های خانوادگی فیلم دارید، آن را همراه بیمار تماشا كنید و در مورد آنها با هم صحبت كنید. با كمك برخی اشیا می‌توان خاطرات را به یاد آورد و در مورد آنها صحبت كرد.

 

 

اما هرگز فراموش نكنید در به یادآوری خاطرات، اگر احساس كردید حافظه‌اش یاری نمی‌كند، هرگز به او نگویید یادت نمی‌آید؟ در عوض خودتان آن ماجرا و خاطره را برایش بازگو كنید و نهایتا از عبارت یادش بخیر استفاده كنید و اگر او خاطره‌ای را به یاد آورد و راجع به آن صحبت كرد، از او بخواهید آن را بیشتر شرح دهد.

  

محرك‌های حسی می‌تواند كمك زیادی به این بیماران بكند. با كمك انواع محرك‌های حسی یعنی تصاویر، صداها، طعم‌ها و نیز محرك‌های پوستی مفاهیم و اطلاعات ذخیره شده در حافظه را فعال كنید. یكی از این كارها بازی اسم فامیل است. این بازی می‌تواند
كمك زیادی به بیمار كند.

 فیلم‌هایی مانند فیلم‌های مستند و راز بقا را نیز توصیه می‌كنیم. بهتر است هنگام تماشا توجه او را به فیلم و توضیحات آن جلب كرده یا خودتان به زبان ساده‌تر در مورد تصاویر با او صحبت كنید (در این رابطه مستندهای حاوی صحنه‌های خشن توصیه نمی‌شود).

 


تصاویری از مكان‌های مهم تاریخی، هنری، مذهبی یا اشخاص مشهور علمی، هنری و مذهبی و همچنین حیوانات، گل‌ها، طبیعت و اشیای مختلف تهیه كرده، آنها را با هم ببینید و در موردشان صحبت كنید. این تصاویر به صورت كارت‌های آموزشی در بازار وجود دارد.


برای تقویت حافظه شنوایی بیمار می‌توانید در قالب بازی و تفریح چشم‌های او را ببندید و صداهای مختلف (البته نه آزاردهنده) را به وجود آورده و از او بخواهید حدس بزند آن چه صدایی است یا به صورت طبیعی توجه او را به صداهایی كه در اطرافش می‌شنود جلب كنید. مثل صدای عبور هواپیما، بچه‌هایی كه در كوچه بازی می‌كنند،
صدای بوق ماشین و...

 


حس بویایی او را با بوهای مختلفی كه در اطراف شما وجود دارد می‌توانید تحریك و تقویت كنید. به طور مثال می‌توانید گلاب، سبزیجات تازه، مهر جانماز، گل‌ها، عطرها و غذاها را نزدیك بینی وی برده و از او سوال كنید. اگر نتوانست جواب دهد، خودتان نام آن را بگویید. حتی می‌توانید به صورت بازی و با چشم بسته این كار را انجام دهید.

 


در مورد طعم‌ها نیز می‌توانید به این طریق عمل كنید. اجازه دهید مقدار كمی از طعم‌های مختلف مانند ترشی، شیرینی و... را بچشد و احساسش را بگوید. حتی این كار را می‌توانید به صورت بازی و مسابقه نیز انجام دهید.

 

 

برای تحریك حس لامسه نیز می‌توان با كمك برخی اشیاء مفاهیم زبری، نرمی، صافی، سختی، سردی، گرمی، فشار و... را تمرین كرد. البته به كمك ابزار كمك آموزشی مفاهیمی مانند رنگ، اندازه، وزن و... را نیز می‌توان یادآوری كرد.

 

در تمام موارد ذكر شده باید به خاطر داشت نباید كاری كرد كه موجب آزار و اذیت بیمار شود بلكه فعالیت‌ها باید با مهربانی، شادی و تفریح همراه باشد

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
بازدید : 128
نویسنده : امیر امرائي

چرا مردان همیشه در رویای یک زن <a href="http://tehrankids.com" >زیبا</a> هستند ؟

مردها همیشه در رویای یک زن زیبا هستند ، حتی اگر خودشان بسیار زشت باشند یا زیبا باشند. این حس در تمامی مردان وجود دارد و تنها مختص به یک یا دو نفر نیست و در نهان تمام مردها این حس وجود دارد فقط درصد آن کمی بیشتر یا کمتر است . 
مردها حتی در روابط دوستانه قبل از ازدواج نیز به دنبال دخترهای زیبا هستند ، در تحقیقی که بر روی درصد زیادی از مردها انجام شد مشخص شده است که این حس در تمامی مردان وجود دارد و تنها مختص به یک یا دو نفر نیست و در نهان تمام مردها این حس وجود دارد فقط درصد آن کمی بیشتر یا کمتر است . 
 


اما به چه دلیل ؟ 

هنگامی که یک مرد با یک زن مواجه می شود او را از هر لحاظ می پسندد جز مسئله زیبایی، معتقد است که اگر توانسته است او را پیدا کند پس می تواند شخص دیگری را نیز پیدا کند و به همین دلیل گزینه اول را رها می کند و به دنبال شخص دیگری می رود زیرا معتقد است که زن های بسیار زیبایی وجود دارند و مصرانه بر این مساله تاکید می کنند  که "  زن های زیبای بسیاری وجود دارند". 
جالب است بدانید که خانم ها همچین رویایی را در زمان نوجوانی خود دارند و زمانی که به دوره جوانی می رسند این رویا دیگر رنگ می بازد و جلای اولیه خود را ندارد معمولا دخترها در دوره نوجوانی در رویای این هستند که شخصی با یک اسب سفید به دنبال آنها می آید ، غول ستمگر را می کشد و او را به همسری خود برمی گزیند اما پسرها از همان ابتدا واقع گراتر هستند و به دنبال این وقایع نمی روند اما همیشه به دنبال یک زن زیبا هستند . 
یک پرنسس زیبا ، پرنسسی که تنها مالکش خود اوست، رویاهایی هستند که در ذهن پسران جوان می چرخد و در اکثر مواقع با شکست مواجه می شوند زیرا تنها معیار زیبایی برایشان مطرح می شود و چشمشان را در برابر سایر گزینه های کلیدی که مهم تر از زیبایی ظاهری هستند می بندند  در نهایت نیز به زندگی بدون عشق می رسند . نتایج  یک نظرسنجی که توسط یک روان شناس فرانسوی در فرانسه انجام شده است ، بیانگر موضوعات زیر می باشد .
هنگامی که از مردها سوال می شود آیا دوست دارند  که یک همسر مثل سیندرلا داشته باشند : 
بسیاری از آنها این موضوع را نمی پذیرند و می گویند همسری مثل سیندرلا را نمی پذیرند در صورتی که نام یکی از  بازیگران یا خوانندگان هالیوودی را ذکر می کنند و عنوان می کنند که مایلند این شخص همسر او باشد .
این موضوع بیانگر تغییر دید نسبت به زیبایی است . دیگر دختر ساده و در عین حال زیبایی مانند سفید برفی یا سیندرلا محبوبیتی را که باید در بین جوانان قرن حاضر داشته باشد را ندارد و در عوض مدل ها و هنرپیشه ها جایگزین آن می شوند
یکی از دلایلی که ذکر می شود مبنی بر این موضوع است که سفید برفی یا سیندرلا دارای شخصیت هایی ساده بوده اند.
برخلاف اینکه گفته می شود بسیاری از آقایان خانمهای ساده را بیشتر می پسندند اما این روان شناس فرانسوی در طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که  مردها دوست دارند خانم هایشان همیشه زیبایی">آرایش داشته باشند.
بسیاری از آقایان معتقد هستند که تنها مادرشان زیبا بوده و شخص دیگری نمی تواند زیبایی او را داشته باشد به همین دلیل به دنبال شخصی هستند که از مادرشان زیبا تر باشد .البته لازم به ذکر است زیبایی مادر تنها به دلیل زیبایی صورت مطرح نیست بلکه به دلیل زیبایی هایی معنوی که برای فرزندان دارد بخصوص در ذهن پسران ماندگار می شود ، به دلایلی مانند عقده های ادیپ.

عقده ادیپ چیست :
عقده ادیپ ، عقده ای که در آن فرزند پسر ،پدرش را از بین می برد تا بتواند به ازدواج با مادرش برسد و مانعی بر سر راه نباشد ، این موضوع یک داستان افسانه ای و در  کتب روان شناسی  فروید بسیار بحث شده است .  
بخاطر داشته باشید که پرنسس نیز پیر ، بیمار و زشت می شود و در نهایت تمام انسان ها روزی به مرگ نزدیک می شوند . در تمام روزهایی که گقته شد با وجود یک پرنسس زشت چه خواهید کرد ؟ پس به دنبال زیبایی های دیگری در وجود همسرتان باشید.
اما زیبایی های دیگری نیز در این نظرسنجی مورد توجه قرار گرفته اند : 
بسیاری از آقایان ذکر کردند که منظورشان از زیبایی ، زیبایی باطنی است نه زیبایی ظاهری و این زیبایی را این چنین توصیف می کنند : 

* آنها به دنبال دختر و همسری هستند که مهربان و سخت کوش باشد ، به صحبت های آنها گوش دهد و با هم  تفاهم داشته باشند . 

*زنی که قوی و مصمم باشد و  او را در کارهایش به دنبال خود بکشد. 

*بسیاری از مردها معتقد هستند که  تنها موردی که برایشان بسیار مهم است ، روابط زناشویی شان است حتی اگر زنشان کمی زشت باشد البته کمی نه خیلی ، در صورتی که روابط زناشویی خوبی با او داشته باشند این موضوع برایشان کمتر آزار دهنده است.

*باید به خاطر داشته باشید که شما تنها برای داشتن رابطه های زناشویی یا اعمال خارق العاده ای که در فیلم های غیر اخلاقی نشان داده می شود ازدواج نمی کنید علاوه بر ارضاء نیازهای جنسی شما نیاز به ارضاء نیازهای روحی تان نیز دارید . اگر تنها برای ارضاء این حس ازدواج می کنید بسیار در اشتباه هستید. 
 

این روان شناس در ادامه به تمام آقایان توصیه می کند : افرادی که با این هدف وارد مسائل عاشقانه و احساسی  خطرناکی مانند روابط زناشویی می شوند با همان شدت و سرعت نیز خارج می شوند زیرا رابطه زناشویی رابطه ای نیست که تنها ملاک خود را بر اساس زیبایی زن قرار دهید . همان طور که همیشه گفته می شود زیبایی ظاهری ممکن است با یک اتقاق ساده از بین برود اما این زیبایی باطنی است که هیچ گاه از بین نمی رود و به تمام آقایانی که دارای این دید نسبت به زن هستند ، توصیه می کند که شیوه نگارش خود را تغییر دهند تا در زندگی های مشترکشان دچار مشکل نشوند .
 
وی می افزاید : مکانی که شما با همسر آینده تان روبرو می شوید نیز نقش مهمی دارد با یک نگاه، عاشق می شوند و زندگی مشترکشان را تشکیل می دهند و به سرعت همان یک نگاه، از هم جدا می شوند.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
بازدید : 155
نویسنده : امیر امرائي

25 واژه تکنولوژيکي که بايد آنها را بدانيد

تکنولوژي ، فناوري هايش و کاربردهايش مدت زماني است که علاوه بر تمامي تغييراتي که در رفتارها ، فعاليت ها و احساسات انسانها به وجود آورده است در جهان واژگان نيز قدم گذاشته و تغييرات جالب توجهي در آن ايجاد کرده است.

در گذشته هاي نه چندان دور ارتباط با يک شبکه اجتماعي به معني رفتن به يک ميهماني بود نه استفاده از فيس بوک اما اين واژه مشابه واژه Mesofact، واقعيتي که طي گذشت زمان و با يادگيري بيشتر شکل مي گيرد در حال شکل دادن به زباني جديد به نام زبان اينترنتي است. در ادامه به منشا 25 واژه جديد که در عصر اينترنت خلق شده و يا تغيير يافته اند به نفل از فاکس نيوز اشاره خواهد شد.

Mesofact: به معني واقعيت يا حقيقتي است که به آرامي و با گذشت زمان شکل مي گيرد. براي مثال شايد «درمان و سلامت ملي» در ابتدا به نظر تنها يک مفهوم داشت اما به تدريج و با به وجود آمدن قوانين جديد در آمريکا مفاهيم متمرکزتري به خود گرفت. استفاده اصلي و قابل لمس Mesofact را مي توان در سايت ويکي پديا نيز به خوبي شاهد بود زيرا کاربران در اين سايت به تدريج و با گذشت زمان اطلاعات و جزئياتي جديد را مي افزايند.

Meme: اخبار از طريق اينترنت با سرعتي بالا سفر مي کنند و زماني که اين سفر شکل مي گيرد واژه Meme (ميم بر وزن واژه «تيم») مفهوم پيدا مي کند. اين واژه به مفهوم حرکت سريع و تند يک ايده يا مفهوم از فردي به فرد ديگر است.براي مثال مفهوم دانلود کردن سريالهاي تلويزيوني از اينترنت زماني که دانشجويان دريافتند مي توانند سريال «گمشده» را در هر زمان و مکاني بدون پرداخت هزينه مشاهده کنند به يک Meme تبديل شد.

Dwelling: اين واژه در سال جاري به يکي از محبوب ترين واژه هاي اينترنتي تبديل خواهد شد. مفهوم آن به زماني بازمي گردد که مکان نماي ماوس يا ابزارهاي لمسي بر روي بخشي از صفحه وب سايت ثابت نگه داشته مي شود و Pop-Up ها را نمايان مي کند، براي مثال زماني که مکان نما بر روي لينک يک فيلم قرار مي گيرد، يک pop-up ظاهر شده و توضيحاتي درباره فيلم ارائه مي کند.

RTLS: مخفف «سيستم مکاني در زمان واقعي» ويژه فناوري جي پي اس ساخته شده و مورد استفاده قرار مي گيرد.

Co-creation: زماني که شرکتي محصولي را توليد مي کند اما فردي خارج از شرکت در طراحي يا تکميل آن مشارکت کرده باشد آن فرد در خلق محصول همکاري کرده و يک Co-creator خواهد بود.

Femtocell: به مفهوم شيوه اي مخصوص هر فرد براي قوي کردن سيگنال هاي دريافتي تلفن همراهش در مکانهايي که برقراري ارتباط با کمک تلفن همراه بسيار دشوار است.

Thumbo: خطايي که هنگام نوشتن متن پيامک با استفاده از انگشتان دست در گوشي هاي هوشمندي مانند بلک بري به وجود مي آيد!

Ideation: به مفهوم ايده اي که طي مرور زمان آغاز به شکل گرفتن مي کند.

Deleb: فردي مشهور مانند يک هنرپيشه بسيار مشهور يا محبوب که درگذشته است اما هنوز در اينترنت از محبوبيت بالايي برخوردار بوده و اين شهرت پس از مرگ نيز براي وي درآمدزايي دارد. اين واژه ترکيبي از دو واژه Dead و Celebrity است.

Mi-Fi: نسخه جديد اصطلاح Wi-Fi يا شبکه بي سيم و به مفهوم «شبکه بي سيم من» است. اين واژه در واقع به ابزاري کارت مانند و کوچک تعلق دارد که به تلفن همراه وصل شده و افراد مختلفي مي توانند از آن براي اتصال به اينترنت به صورت همزمان استفاده کنند.

Linkbait: به مفهوم هر لينک اينترنتي که کاربر را به کليک کردن بر روي لينک ترغيب کند. براي مثال «بر روي اين لينک کليک کنيد تا يک آي-فن برنده شويد». اين لينکها گاه کاربران را به سايتهاي آلوده وارد کرده و رايانه فرد تحت تصرف ويروسها در خواهد آمد.

Vook: واژه اي که با استفاده از آي-پد جديد شرکت اپل به واقعيت نزديکتر مي شود. مفهوم اين واژه کتابهايي هستند که در بخشهايي از آن تصاوير ويدئويي قرار گرفته است.

3DTV: به مفهوم برنامه ريزي شبکه هاي کابلي تلويزيوني براي نمايش سه بعدي برنامه ها.

Tweet: يک Tweet جمله اي کوتاه و 140 حرفي است که مي تواند هر حالت يا مفهومي را بيان کند.

Bokode: گونه اي جديد از بارکدها هستند که در موسسه MIT ابداع شده و از جزئيات اطلاعاتي بيشتري برخوردار است. اين ابزار اطلاعاتي که نام آن از واژه Bokeh ژاپني برگرفته شده به اندازه سر سوزن است اما اطلاعات آن از بارکدهاي معمولي بيشتر است.

Friend: زماني اين واژه ارتباط پايدار و وابستگي اجتماعي افراد به يکديگر يا دوستي را توصيف مي کرد اما اکنون مفهوم آن در عصر شبکه هاي اجتماعي تغيير کرده است: Friend به عنوان اسم به هر فردي که عضو فيس بوک باشد خطاب مي شود و به عنوان فعل، زماني به کار گرفته مي شود که کاربر اين شبکه براي افزودن فردي به ليست صفحه خود، فرد را friend کرده و سپس وي را به صفحه خود مي افزايد.

Qubit: واحدي براي اندازه گيري که مي تواند يک صفر، يک 1 و يا به صورت همزمان يک 0 و1 باشد. اين واژه با شکل گرفتن ماشينهاي کوانتومي ابداع است.

Cloud: به مفهوم هرچيزي که بتوان آن را به صورت آنلاين ذخيره کرد.

Meh: يکي از بهترين صداواژه هايي (صدا واژه واژه اي است که مفهوم آن با تلفظ و هجاي آن شباهت کامل دارد) که تا به حال ابداع شده است. به گزارش مهر، اين صداواژه اصطلاحي براي نشان دادن بي علاقگي به موضوعي است و Mehsayer به فردي خطاب مي شود که بي علاقگي خود را نسبت به موضوعي بيان مي کند.

Lifestream: اطلاعاتي که هر فرد از طريق اينترنت و در قالب تصاوير، ويدئو و متن درباره خود منتشر مي کند.

Newbie: اين واژه که در اصل براي تشريح فردي جديد در بازيهايي با کاربران چندگانه مورد استفاده قرار مي گرفت اکنون به صورت مثبت يا منفي براي بيان مفهوم کمبود اطلاعات يا دانش از هر مطلب يا موضوع مورد استفاده قرار مي گيرد. براي مثال مي توان از اين واژه براي معرفي يک آشپز تازه کار (a cooking newbie) استفاده کرد.

Dittoism: به مفهوم شوق و علاقه کاربران اينترنت براي موافقت با موضوعي واحد تنها به اين خاطر که موضوع، کاملا هنجار و معمول است. براي مثال زماني که بيشتر منتقدان آي-پد اپل را به عنوان ابداعي متحول کننده اعلام مي کنند حتي بدون اينکه يک نمونه از اين دستگاه را امتحان کرده باشند Dittoism رخ داده است.

Tag: کليدواژه هايي که در اينترنت به تصوير، موسيقي، فايلهاي ويديويي يا هر مفهوم ديگري افزوده مي شود.

Microblog: وبلاگ ديگر کهنه شده است و کسي ديگر فرصت کافي براي خواندن آن را ندارد. ميکرووبلاگ نسل جديدي است که با تولد فيس بوک و توئيتر به وجود آمد و به مفهوم استفاده از چند جمله کوتاه براي توضيح فعاليت، افکار و مشاهدات است.

Networking: مفهوم اصيل اين واژه به سرعت در حال تغيير است. زماني مفهوم Networking، ارتباط گرفتن با اجتماع و شناختن افراد مختلف براي يافتن شغل بود اما اکنون اين واژه به مفهوم يکي از التزامات اجتماعي است که بخش بزرگي از زندگي اجتماعي افراد مختلف را به خود وابسته کرده است.

RFID: برگرفته از «تعيين هويت از طريق امواج راديويي» نوعي بارکد جديد است که بر روي بسته هاي پستي نصب شده و اطلاعاتي از محتويات بسته را در اختيار شرکت هاي پستي و حمل و نقل قرار مي دهد. از برچسب هاي RFID در عين حال براي رد و بدل کردن عکس ميان دوربين هاي ديجيتال و تعقيب افراد نيز استفاده مي شود.



:: موضوعات مرتبط: اینترنت , دانستنی ها , ,
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
بازدید : 167
نویسنده : امیر امرائي

نکاتي که بايد درباره آتشفشان‌ها بدانيم

 
 




فوران توده هاي بزرگي از خاکستر در ايسلند در اثر فعال شدن يکي از آتشفشان هاي خفته اين منطقه باعث شده است نشريه علمي لايو ساينس گزارشي درباره حقايق و رويدادهاي بزرگي که به واسطه آتشفشان ها به وجود آمده اند منتشر کند.

در حال حاضر در حدود هزار و 500 آتشفشان سرتاسر کره زمين را پوشانده اند و برخي از آنها به صورت متوالي و براي سال ها فوران کرده و مي کنند. اين پديده وقتي رخ مي دهد که سنگ هاي مذاب يا ماگما تحت فشار و با سرعت به سمت بالا حرکت کرده و بخش ضعيفي از پوسته زمين را شکافته و به خارج راه پيدا کنند.

مخازن زيرزميني ماگماها مي توانند براي صدها سال در زير زمين مخفي باقي بمانند و سپس به شکلي دور از انتظار و ناگهاني فوران کنند.

نشريه لايو ساينس در پي فوران آتشفشاني در ايسلند پس از 200 سال خاموشي و در اواخر روز پنجشنبه که منجر به فوران مقادير زيادي آب داغ، خاکستر و سنگ ريزه شده و بسياري از پروازهاي فرودگاه هاي اروپايي را با اختلال مواجه کرد گزارشي از 11 نکته درباره آتشفشان هاي جهان منتشر کرده است.

1- سنگ هاي متخلخل آتشفشاني تنها سنگ هايي هستند که از توانايي شناور بودن بر روي آب برخوردارند. اين سنگ ها معمولا خاکستري و مملو از حفره هاي حباب مانند هستند که در اثر خروج سريع و پرفشار گازهاي داغ از ميان سنگها به وجود مي آيند.

2- نيرومندترين آتشفشان هاي جهان ابرآتشفشان نام دارند. انفجار يک ابرآتشفشان مي تواند باراني از آتش را تا مسافت‌ هزاران مايل بر زمين بباراند و منجر به ايجاد تغييرات آب و هوايي شود. تغييراتي از قبيل کاهش دماي هوا که در نتيجه آزادسازي چندين تن خاکستر در اتمسفر زمين به وجود مي آيد. اين هيولاها دست هاي وحشتناک خود را هر چند صد هزار سال يکبار رو مي کنند. يکي از بزرگترين آنها در پارک ملي «Yellowstone» قرار دارد و دانشمندان نيز اعلام کرده اند انفجار اين آتشفشان نزديک است.

3- بزرگترين انفجار آتشفشاني تاريخ به کوه «تامبورا» واقع در جزيره «سامباوا» در اندونزي تعلق دارد. انفجار و فوران اين آتشفشان در سال 1815 منجر به مرگ 100 هزار انسان شد. اندونزي از بيشترين تعداد آتشفشان هاي فعال تاريخ در حدود 76 آتشفشان برخوردار است.

4- بيشتر آتشفشان ها در لبه صفحه هاي تکتونيکي رخ مي دهند، صفحه هاي بزرگ سنگي که سطح زمين را تشکيل داده اند اما برخي از آتشفشان ها از جمله ابرآتشفشان «Yellowstone» بر روي مناطقي ديگر به نام مناطق داغ يا فعال آتشفشاني قرار گرفته اند که ماگماها در اين مناطق مسير خود را به آرامي از اعماق به سمت سطح زمين باز مي کنند.

5- ايسلند مشهور به سرزمين آتش و يخ بر فراز آتشفشان هاي نوار نيمه اقيانوسي اطلس قرار دارد. آخرين فوران آتشفشان «Eyjafjallajokull» در آوريل 2010 در برابر فواران قدرتمند آتشفشان «Skaptar» در سال 1783 بسيار کوچک به نظر مي آيد ، اين انفجار آتشفشاني تمامي منابع کشاورزي و شيلات جزيره را نابود کرده و منجر به قحطي شد که جان يک پنجم از مردم جزيره را گرفت.

6- انفجار سال 1991 آتشفشان «Pinatubo» در فيليپين از انفجار «Skaptar» نيز سخت تر بود. اين انفجار در حدود 22 ميليون تن دي اکسيد سولفور را به خارج از زمين انتقال داد که اين ماده به چرخه مواد زمين وارد شده و حرارت جهاني را حداقل 0.5 درجه سلسيوس کاهش داد.

7- آتشفشان ها توانايي رشد کردن دارند با انباشته شدن گدازه ها و خاکسترها لايه هاي جديدي به آتشفشان افزوده شده و ارتفاع آن را افزايش مي دهند. اين يکي از شيوه هاي رايجي است که کوه ها بر اساس آن ساخته مي شوند.

8- آتشفشان ها مي توانند منقرض شوند. زماني که دانشمندان اعلام مي کنند از اين پس آتشفشاني هرگز فوران نخواهد کرد ، در واقع انتظار منقرض شدن و نابود شدن آتشفشان وجود دارد. آتشفشان هايي که در حال حاضر فعال نيستند اما احتمال فعال شدن آنها وجود دارد آتشفشان هاي خفته خوانده مي شوند.

9- فشار مستقيم برخي از فوران هاي آتشفشاني مي تواند منجر به شکل گيري مخازن ماگمايي شود که در هم فرو مي ريزند و حفره هاي عظيم و کاسه مانندي به نام «کالدرا» به وجود مي آورند.

10- بزرگترين آتشفشان موجود بر روي زمين، آتشفشان «Mauna Loa» واقع در هاوايي است. اين آتشفشان يکي از پنج آتشفشان موجود در هاوايي است که در ارتفاع سه هزار و 962 متر بالاتر از سطح دريا قرار گرفته است. جزاير هاوايي در واقع به واسطه نقاط داغ و فعال آتشفشاني به وجود آمده اند.

11- آتشفشان ها باعث رنگين تر شدن غروب خورشيد مي شوند، زماني که آتشفشان «Kasatochi» در سال 2008 فوران کرد مردم سرتاسر جهان شاهد رنگمايه هاي فوق العادي زيباي نارنجي و سرخ رنگي در غروب خورشيد بودند. اين رويداد ديدني ناشي از انتشار ذرات خاکستر در اتمسفر زمين است که باعث شکست بيشتر پرتوهاي خورشيدي در آسمان مي شوند.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
بازدید : 224
نویسنده : امیر امرائي

 

 

قرص جوانی جاودانه!!

 

یک دانشمند روس مدعی شد که ظرف دو سال آینده می تواند قرص جوانی جاودانه را برای استفاده عمومی وارد بازار کند.
ولادیمیر اسکولاچف 69 ساله استاد دانشگاه دولتی مسکو پس از 40 سال تحقیقات بر روی اکسیر جوانی اعلام کرد که قرص جوانی جاودانه می تواند ظرف دو سال آینده وارد بازار شود.
این دانشمند توضیح داد که این دارو با متوقف کردن اثرات مخربی که اکسیژن بر روی سلولهای بدن می گذارد عمل می کند.
به این ترتیب می توان از بیماریهای خطرناک مرتبط با افزایش سن جلوگیری کرد و سالیان طولانی به زندگی ادامه داد.
نتایج تحقیقات این دانشمند روس مورد حمایت جامعه علمی بین المللی از جمله "گانتر بلوبل" برنده نوبل پزشکی 1999 قرار گرفته است.

بلوبل در این خصوص اظهار داشت: "تحقیقات نشان می دهد که آسیبهای اکسیداتیو بسیار گسترده اند اما ما تاکنون یک داروی آنتی اکسیدان از نوعی که پروفسور اسکولاچف توسعه داده است نداشته ایم. واضح است که وی بهترین دانشمند بیوشیمی و بزرگترین مختصص بیوانرژی در دنیا است."
سلولهای بدن ما برای تبادل انرژی به اکسیژن نیاز دارند اما اشکال سمی اکسیژن می توانند سلولها را به مرگ وادار کنند.
براساس گزارش دیلی میل، اسکولاچف در این خصوص توضیح داد: "در 99 درصد از موارد اکسیژن به آب تبدیل می شود و بنابراین بی ضرر است اما در یک درصد از موارد به یک فوق اکسید به طور بالقوه سمی تبدیل می شود. وظیفه ما این بود که آنتی اکسیدانی را پیدا کنیم که بتواند این فرایند را متوقف کند."
آنتی اکسیدانهای طبیعی می توانند این فرایند برگشت ناپذیر را آهسته کنند اما این مواد به اندازه کافی برای یک توقف گسترده قوی نیستند.
این دانشمند روس یک آنتی اکسیدان نوآورانه به نام "یونهای اسکولاچف" را ایجاد کرده است که قادرند شکل خطرناک اکسیژن را در داخل سلولها خنثی کنند.
این دانشمند تاکید کرد که سخت ترین بخش تحقیقات وی تلاش برای جلوگیری از عوارض جانبی این قرص بوده است. مولکولی که توسط این دانشمند توسعه داده شده مشتقی از یک ماده آنتی اکسیدان به نام Sqk1 است.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
بازدید : 170
نویسنده : امیر امرائي

تمايل دروغگوها به شستن دست و دهان

پژوهشگران آمريکايي تاکيد كردند که تمايل دروغگويان به شستن دهان و دست‌هاي کثيف يک واقعيت است.

به گزارش ايسنا پژوهشگران دانشگاه ميشيگان عقيده دارند افراد دروغگو پس از گفتن دروغ، با شستن دست يا دهان خود به صورت انتزاعي سعي در رسيدن به نوعي تهذيب نفساني دارند.

آنها دريافتند کساني که به صورت شفاهي دروغ مي گويند - به طور مثال از طريق گوشي تلفن- تمايل بيشتري به شستن دهان دارند و آنان که از طريق ايميل دروغ‌پراکني مي‌کنند بيشتر مايل هستند، دست‌هاي خود را بشويند.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
بازدید : 168
نویسنده : امیر امرائي

حافظه <a href="http://tehrankids.com/index.php?do=cat&category=women" title="بخش زنان">زنان</a> قويتر از مردان است

 
پژوهشگران انگليسي در تحقيقات خود نشان دادند که حافظه زنان بيشتر و بهتر از حافظه مردان عمل مي کند.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه کمبريج خبر بدي را براي مردان فراموشکار دارند: هرگز قولي به همسرتان ندهيد چون آنها هرگز آن را فراموش نمي کنند و تا پايان عمر منتظر عملي شدن آن مي مانند!

اين محققان تاکنون با انجام تحقيقاتي بر روي چهار هزار و 500 نفر به اين نتايج دست يافته اند و براي تائيد بررسيهاي خود قصد دارند تعداد داوطلبان را به 10 هزار نفر برسانند.

تمامي افراد شرکت کننده در فاز اول اين تحقيقات از هر دو جنس زن و مرد بين سنين 48 تا 90 سال بودند.

نتايج اين تحقيقات نشان دادن که زنان به طور متوسط آزمايشات را با 9/5 خطاي کمتر نسبت به مردان انجام دادند.

همچنين اين بررسيها يک پيوند محکم را ميان حافظه و آموزش نشان داد به طوري که شرکت کنندگاني که تحصيلات خود را پس از 18 سالگي رها کرده بودند به طور متوسط 20 خطا کمتر از کساني داشتند که در 16 سالگي ترک تحصيل کرده بودند.

در اين تحقيقات يک تست رايانه اي با عنوان «يادگيري جفتهاي متداعي کانتب» را که به طور معمول براي آزمايش حافظه بيماران مبتلا به آلزايمر استفاده مي شود به کار گرفتند.

اين محققان در اين خصوص اظهار داشتند: «برپايه اين اطلاعات ما مي توانيم تعيين کنيم که آيا عملکرد حافظه يک فرد نرمال است يا خير. اين اطلاعات، حافظه را برپايه سن، جنس و سطح آموزش فرد ارزيابي مي کند.»

براساس گزارش ديلي تلگراف، اين تحقيقات توضيح مي دهد که چرا مردان هرگز تاريخ مناسبتهاي مهم مثل سالگرد ازدواج و روز تولد همسرشان را به ياد نمي آورند.

اين پژوهشگران افزودند: «آقايان! به شما توصيه مي کنيم که مراقب حرفهايي که در طول ساليان دراز به يک خانم مي گوييد باشيد، چون آنها هرگز هيچ چيز را فراموش نمي کنند!»



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
بازدید : 158
نویسنده : امیر امرائي

زنان <a href="http://tehrankids.com" >زیبا</a> برای سلامت مردان مضر هستند

دانشمندان اعلام کردند ملاقات با یک زن زیبا می‌تواند برای سلامت شما مضر باشد.
نتایج یک تحقیق در دانشگاه والنسیا نشان می‌دهد که ملاقات با یک زن زیبا باعث افزایش هورمون استرس موسوم به کورتیزول در بدن انسان می‌شود.
این هورمون تحت تاثیر استرس‌های فیزیکی و روانی در بدن انسان تولید می‌شود که می تواند در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی شود.
برای بررسی این موضوع ، محققان از 84 دانش‌آموز مذکر خواستند که هر کدام در یک اتاق نشسته و مشغول حل یک پازل شوند.در این اتاق دو غریبه که یک مرد و یک زن هم بودند نشسته بودند.
دانشمندان متوجه شدند زمانی که فرد غریبه مذکر اتاق را ترک می‌کند و دو مرد در کنار یکدیگر باقی می‌مانند میزان هورمون استرس آ‌ن‌ها تغییری نمی کند ، اما زمانی که فرد مذکر اتاق را ترک می‌کند ، میزان هورمون استرس در شخص افزایش پیدا می‌کند.
کورتیزول در دوزهای کوچک می‌تواند تاثیرات مثبتی در بدن داشته باشد و میزان هوشیاری و سلامت کلی بدن را افزایش دهد .اما در صورتی که این هورمون به طور مداوم در بدن انسان باشد می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های پزشکی مانند بیماری‌های قلبی ، دیابت و فشار خون بالا شود.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
بازدید : 175
نویسنده : امیر امرائي

آیا میدانید؟؟؟؟؟ (جدید و جالب)

آیا میدانید؟؟؟؟؟ (جدید و جالب)


- آیا می‌دانید انسان در سال 3000 قد متوسط 2 متر و 120 سال عمر و پوست قهوه‌ای خواهد داشت.
- آیا می‌دانید وزن 1 قاشق چایخوری از سیاه چاله‌ها 2 میلیارد تن است؛ بله 2 میلیارد تن.
- آیا می‌دانید یك سیاهچاله در كهكشان راه شیری است كه هر ثانیه 1000 بار دور خود می‌چرخد.
- آیا می‌دانید ضریب هوشی انسان‌های معمولی بین 85 تا 105 است.
- آیا می‌دانید هر تار موی انسان می‌تواند تا وزن 100 گرم رشد كند.
- آیا می‌دانید بلندترین موی سر دنیا 6 متر است.
- آیا می‌دانید چشم انسان معادل یك دوربین 135 مگاپیكسل است.
- آیا می‌دانید سریع‌ترین عنكبوت دنیا دارای سرعت Km 16 در ساعت است كه در افریقاست.
- آیا می‌دانید یك انسان نهایتاً می‌تواند با سرعت Km 35 در ساعت بدود.
- آیا می‌دانید نوعی عنكبوت می‌تواند 300 برابر وزنش را بلند كند.
- آیا می‌دانید طول موج نور مرئی بین 700 – 400 نانومتر است.
- آیا می‌دانید خورشید كوچك‌ترین ستاره دنیا است.
- آیا می‌دانید وقتی به خورشید نگاه می‌كنید صحنه 8 دقیقه قبل از آن را مشاهده می‌كنید.
- آیا می‌دانید زمین در آغاز پیدایش خود 2000 بار بزرگ‌تر از حجم كنونی خود را داشته است.
- آیا می‌دانید مساحت سوراخ اوزون 34 میلیون كیلومتر مربع یا به اندازه آمریكای شمالی است.
- آیا می‌دانید سالانه 3,1 میلیون مترمكعب چوب صرف چوب‌های
غذا

خوری در چین می‌شود.
- آیا می‌دانید ماموت‌ها كه 10 هزار سال پیش منقرض شدند تا 6 سالگی شیر مادرشان را می‌خوردند.
- آیا می‌دانید جوانان هندی شادترین و جوانان ژاپنی افسرده‌ترین‌های جهانند.
- آیا می‌دانید مردم فیلیپین به بیش از 1000 لهجه سخن می‌گویند.
- آیا می‌دانید عمر مفید انسان‌ها در كف دستشان نوشته شده است، نگاه كنید. 63 = 18 - 81
- آیا می‌دانید مسن‌ترین انسان دنیا با 142 سال سن الان در ایران زندگی می‌كند.
- آیا می‌دانید به گفته صندوق پول جهان ایران در تورم رتبه 5 جهان است و تا چند سال دیگر البته 1 خواهد شد.
- آیا می‌دانید گران‌ترین كفش دنیا 1 میلیارد و 700 میلیون تومان است.
- آیا می‌دانید گران‌ترین سینمای خانگی 210 میلیون تومان است.
- آیا می‌دانید گران‌ترین بلندگوی جهان 210 میلیون تومان قیمت دارد.

 

آیا می‌دانید
آیا می‌دانید شیرینی تنها مزه‌ای است كه جنین در رحم مادر هم می‌فهمد.
آیا می‌دانید زنبور عسل 5 چشم دارد كه 2 تا اصلی در بغل سر و 3 تا بر روی سر قرار دارد.
آیا می‌دانید 20 درصد آب شیرین جهان میان آمریكا و كانادا قرار دارد.
آیا می‌دانید بهترین شكارچی در خشكی خرس قطبی است.
آیا می‌دانید خرس قطبی هنگامی كه روی دو پا می‌ایستد حدود 3 متر است.
آیا می‌دانید در بین انواع خرس، خرس پاندا بزرگ‌ترین جمجمه را دارد.
آیا می‌دانید خرس با تمام سنگینی خود می‌تواند با سرعت 50 كیلومتر در ساعت بدود.
آیا می‌دانید حس بویایی خرس تقریباً 100 برابر قوی‌تر از انسان است.
آیا می‌دانید كوه‌های آلپ در سال حدود یك سانتیمتر بلند می‌شوند.
آیا می‌دانید بیماری قند اولین عامل كوری در مردم جهان است.
آیا می‌دانید گرده گل هرگز فاسد نمی‌شود.
آیا می‌دانید دانشمندان دریافته‌اند كه مورچه همچون انسان صبح‌ها خمیازه می‌كشد.
آیا می‌دانید ویروس عامل آنفلوآنزا بیش از 200 نوع دارد.
آیا می‌دانید هیتلر از مكان‌های بسته بسیار وحشت داشت.
آیا می‌دانید فنلاند از 179 هزار و 585 جزیره تشكیل شده است.
آیا می‌دانید زنبور از بوی عرق بدش می‌آید و به كسی كه بدنش بو دهد یا عطرزده باشد حمله می‌كند.
آیا می‌دانید رنگ سفید برای زنبور عسل آرامش دهنده و رنگ قهوه‌ای ناراحت كننده‌ است.
آیا می‌دانید بدن زنبورداران می‌تواند بیش از 100 نیش زنبور عسل را تحمل كند.
آیا می‌دانید زنبور بی‌نظمی را دوست ندارد، اگر جلوی كندوی آن‌ها بایستید به شما حمله خواهند كرد.
آیا می‌دانید سختی آب مشابه سختی بتن است.
آیا می‌دانید رعد و برقی به طول 6 و 1كیلومتر دارای برق كافی برای روشن كردن 1 میلیون لامپ است.
آیا می‌دانید هنگام صحبت برای بیان هر كلمه 72 ماهیچه به كار گرفته می‌شود.
آیا می‌دانید خون میگوها آبی رنگ است، عنكبوت‌ها خونی روشن و شفاف دارند.
آیا می‌دانید دانه نوعی درخت غول پیكر از خانواده كاج فقط 005/0 گرم وزن دارد.
آیا می‌دانید 85 درصد گیاهان در اقیانوس‌ها رشد می‌كنند.
آیا می‌دانید تنها چیزی كه در اسید حل نمی‌شود الماس است و فقط خیلی زیاد آن را از بین می‌برد.
آیا می‌دانید زرافه تازه متولد شده 2 متر قد دارد.
آیا می‌دانید شما به طور متوسط 15000 بار در روز پلك می‌زنید.
آیا می‌دانید حدود 13 درصد مردم چپ دست هستند، این رقم در گذشته 11 درصد بود.
آیا می‌دانید دو سوم وزن بدن از آب تشكیل شده كه 92 درصد خون 75 درصد مغز 75 عضلات از آب تشكیل شده‌اند.
آیا می‌دانید هر انسان می‌تواند 1 دقیقه نفس خود را حبس كند و ركوردش در جهان 8.5 دقیقه است.
آیا می‌دانید در 150 سال گذشته قد افراد در كشورهای صنعتی 10 سانت رشد داشته است.
آیا می‌دانید هر تكه كاغذ را نمی‌توان بیش از 9 بار تا كرد.
آیا می‌دانید 75 درصد جرم اتمسفر در 10 كیلومتر ضخامت پایین جو قرار گرفته است.
آیا می‌دانید تغییر فاصله زمین و خورشید تأثیری بر دما ندارد بلكه زاویه تابش خورشید مؤثر است.
آیا می‌دانید تبخیر از سطح خاك عمده‌ترین منبع هدر رفت آب به صورت تبخیر در ایران است.
آیا می‌دانید بر هر سانتی متر از سطح زمین 105 كیلوگرم هوا وجود دارد.
آیا می‌دانید در فصل زمستان در مناطق سردسیر لیمنوگراف از كار انداخته و از اشل استفاده می‌كنند.
آیا می‌دانید به ازای هر 1 درصد افزایش نمك محلول در آب 1 درصد از شدت تبخیر كاسته می‌شود.
آیا می‌دانید اگر تمام یخ‌های قطبی ذوب شوند آب دریاها 14 متر بالا می‌آید.
آیا می‌دانید بیشترین قربانیان سیل زنان و سپس كودكان هستند.
آیا می‌دانید در سال‌های آتی جنگ‌هایی بر سر آب در جهان رخ خواهد داد.
آیا می‌دانید ارتفاع تبخیر در باران 2 متر و ارتفاع متوسط بارندگی 24 سانت است.
آیا می‌دانید اعصابی كه در بدن شما وجود دارند به اندازه فاصله زمین تا ماه است.
آیا می‌دانید درازترین ناخن دست دنیا مربوط به زنی امریكایی است كه هر ناخن او 6 متر است.
آیا می‌دانید در یك سانتی متر از پوست شما 12 متر عصب و 4 متر رگ و مویرگ وجود دارد.
آیا می‌دانید رشد كودك در بهار بیشتر است.
آیا می‌دانید در آمریكا سالیانه 85 میلیون تن كاغذ مصرف می‌شود.
آیا می‌دانید اسب ماده 30 و اسب نر 36 دندان دارد.
آیا می‌دانید حس بویایی مورچه با حس بوبایی سگ برابری می‌كند.
آیا می‌دانید زمان لازم برای این كه آب اقیانوس‌ها 1 دور در چرخه هیدرولوژیكی بچرخد 3000 سال است.
آیا می‌دانید این زمان برای یخ‌های قطبی 8000 سال و برای آب‌های زیرزمینی 5000 سال است.
آیا می‌دانید فقط از درصد از آب‌های زمین قابل استفاده برای آشامیدن است.
آیا می‌دانید آقایان روزانه 40 تار مو و خانم‌ها 70 تار موی خود را از دست می‌دهند.
آیا می‌دانید وزن اسكلت انسان بالغ 13 تا 15 كیلوگرم است.
آیا می‌دانید زرافه می‌تواند با زبانگش گوش‌هایش را تمیز كند.
آیا می‌دانید اسب‌ها در مقابل گاز اشك آور مصون‌اند.
آیا می‌دانید مساحت دریاچه ارومیه 6 هزار كیلومتر مربع و عمیق‌ترین جای آن 14 متر است.
آیا می‌دانید نعناع سكسكه و تنگی نفس را شفا می‌دهد.
آیا می‌دانید 200 ویروس شناخته شده كه به دستگاه تنفس اثر می‌گذارند و باعث سرماخوردگی می‌شوند.
آیا می‌دانید دریای مدیترانه بین 3 قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد.
آیا می‌دانید جرم زمین هشتاد و یك برابر ماه است.
آیا می‌دانید انسان اولیه و اجداد اولیه انسان هر دو در یك زمان در اروپا بودند.
آیا می‌دانید نوزاد بیش از 300 استخوان دارد كه با رشد بعضی از آن‌ها به یكدیگر جوش می‌خورند.
آیا می‌دانید تقریباً یك سوم وزن یك زن و یك دوم وزن یك مرد را ماهیچه تشكیل می‌دهد.
آیا می‌دانید 30 برابر جمعیتی كه امروزه بر روی كره زمین است در زیر خاك مدفون‌اند.
آیا می‌دانید با یك مداد می‌توان خطی به طول 56 كیلومتر كشید.
آیا می‌دانید عقرب‌ها تنها موجوداتی هستند كه اشعه رادیو اكتیو تأثیری بر آن ها ندارد.
آیا می‌دانید عقرب‌ها دو دشمن دارند كه یكی از آن‌ها یك نوع سار و دیگری مگس است.
آیا می‌دانید شیشه به ظاهر جامد است ولی مایعی است كه با سرعت بسیار كند حركت می‌كند.
آیا می‌دانید اولین راه شوسه و زیرسازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد.
آیا می‌دانید نور می‌تواند در یك ثانیه 7.5 دور دور زمین بچرخد.
آیا می‌دانید اگر تمام رگ‌های خونی را در یك خط بگذاریم تقریبا 000/97 كیلومتر می‌شود.
آیا می‌دانید سرعت صوت در فولاد 14 بار سریع‌تر از سرعت آن در هوا است.
آیا می‌دانید وقتی مگس بر روی یك میله فولادی می‌نشیند به اندازه 2 میلیونیم میلیمتر خم می‌شود.
آیا می‌دانید فشار در مركز خورشید تقریباً 700 میلیون تن بر 5/4 مترمربع است.
آیا می‌دانید طول عمر مردم سوئد و ژاپن از دیگر ملل جهان بیشتر است.
آیا می‌دانید داغ‌ترین نقطه زمین در دالول اتیوپی است كه دمای هوا در سایه 94 درجه است.
آیا می‌دانید 1 لیتر سركه در زمستان سنگین تر از تابستان است.
آیا می‌دانید 60 درصد از ماهواره‌های جهان نظامی و 40 درصد بقیه غیرنظامی است.
آیا می‌دانید در هر ثانیه 5000 بیلیون بیلیون الكترون به صفحه TV برخورد می‌كند تا تصویر را ایجاد كند.
آیا می‌دانید یك بیلیون برابر با میلیون ضرب در میلیون است.
آیا می‌دانید شانس شبیه بودن دو اثر انگشت 1 به 64 میلیارد است.
آیا می‌دانید یك گالن روغن سوخته، می‌تواند تقریباً 1 میلیون گالن آب تمیز را آلوده كند.
آیا می‌دانید خوردن 1 سیب اول صبح، بیشتر از قهوه باعث دور شدن خواب آلودگی می‌شود.
آیا می‌دانید قدیمی‌ترین آدامسی كه جویده شده، متعلق به 9000 سال پیش بوده است.
آیا می‌دانید اسكیموها هم از یخچال استفاده می‌كنند، منتها برای محافظت غذا در مقابل یخ زدن.
آیا می‌دانید جویدن آدامس هنگام خرد كردن پیاز، مانع از اشك‌ریزی شما می‌شود.
آیا می‌دانید در 4000 سال قبل، هیچ حیوانی اهلی نبود.
آیا می‌دانید به طور متوسط روزانه، 12 نوزاد به خانواده‌های اشتباه داده می‌شوند.
آیا می‌دانید هیچ كس نمی‌داند چرا صدای اردك‌ها اكو نمی‌شود.
آیا می‌دانید سس كچاپ در سال 1830 به عنوان یك دارو به فروش می‌رفته است.
آیا می‌دانید لئوناردوداوینچی 10 سال طول كشید تا لب‌های مونالیزا را نقاشی كند.
آیا می‌دانید وقتی پاهایت را آرام بالا بیاوری و به پشت بخوابی در ماسه فرو نمی‌روی.
آیا می‌دانید اكثر افراد در كمتر از 7 دقیقه خوابشان می‌برد!
آیا می‌دانید یك انسان 8 ثانیه بعد از قطع گردن هنوز به هوش است.
آیا می‌دانید سالی 500 شهاب سنگ به زمین برخورد می‌كنند.
آیا می‌دانید خورشید روزی 000/126 میلیارد اسب بخار انرژی به زمین می‌فرستد.
آیا می‌دانید كوچك‌ترین زمین فوتبال ساخته شده یك بیست هزارم یك تار مو است (نانو).
آیا می‌دانید با دویدن می‌توان مسافر زمان بود و كسری از ثانیه از دیگران بیشتر عمر كرد.
آیا می‌دانید 56 درصد افرادی كه دست چپ هستند، تایپیستند.
آیا می‌دانید برای تولید 1 لیتر بنزین 5/23 تن گیاه در گذشته مدفون شده است.
آیا می‌دانید هر 1 دقیقه نسل یك موجود زنده منقرض می‌شود.
آیا می‌دانید داوینچی با یك دست می‌نوشت و با دست دیگر نقاشی می‌كشید.
آیا می‌دانید گوش و بینی در تمام طول عمر رشد می‌كنند.
آیا می‌دانید آب دریا بهترین ماسك صورت است.
آیا می‌دانید در ساخت برج ایفل 5/2 میلیون پیچ و مهره به كار رفته است.
آیا می‌دانید بینی انسان قادر به تشخیص 000/10 نوع بوی مختلف است.
آیا می‌دانید انرژی كه خورشید در 1 ثانیه تولید می‌كند برای مصرف 1 میلیون سال زمین كافی است.
آیا می‌دانید غیرممكن است كه بتوانید با چشم باز عطسه كنید.
آیا می‌دانید ما در طول زندگیمان 18 كیلو پوست می‌اندازیم.
آیا می‌دانید رنگ مورد علاقه 80 درصد آمریكایی‌ها آبی است!
آیا می‌دانید وقتی شخصی در سریلانكا سرش را از طرفی به طرفی دیگر تكان می‌دهد یعنی باشه.
آیا می‌دانید در این دنیا تعداد جوجه‌ها از آدم‌ها بیشتر است.
آیا می‌دانید نوارهای لاستیكی خیلی طول می‌كشد تا سرد شوند.
آیا می‌دانید مغز در هنگام خواب فعال‌تر از وقتی است كه تلویزیون می‌بینید.
آیا می‌دانید اگر مادران در زمان بارداری سیب به خصوص سبز استفاده كنند نوزادانشان زیبا می‌شوند.
آیا می‌دانید مادران باردار از انگور و جوانه گندم و امگا 3 استفاده كنند بچه‌های آن‌ها تیزهوش می‌شوند.
آیا می‌دانید خورشید فقط 1 بر 000/40 جرم خود را از دست داده است.
آیا می‌دانید ایران 1018 شهر دارد.
آیا می‌دانید پر آب‌ترین رود ایران كارون در خوزستان است.
آیا می‌دانید بام ایران استان چهارمحال و بختیاری است.آیا می‌دانید هر فردی در طول 24 ساعت 23 هزار بار نفس می‌كشد.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
بازدید : 155
نویسنده : امیر امرائي

چگونه بفهمیم شخصی به حرف‌های ما گوش می‌دهد؟

دانشمندان کشف کردند که پلک زدن می‌تواند به عنوان یک نشانه در مورد بی‌توجهی دیگران به ما در هنگام صحبت کردن ، مورد استفاده قرار گیرد.
دانشمندان کشف کردند شما با توجه به تعداد پلک زدن یک شخص می‌توانید متوجه شوید که آیا او به سخنان شما گوش می‌دهد یا این که در حال فکر کردن به موضوع دیگری است.
تحقیقات نشان می‌دهد بستن چشم‌ها بیش از حد معمول نشانه آن است که فرد در حال فکر کردن به چیز دیگری است و توجهی به شما ندارد.
دکتر دنیل اسمیلک عصب شناس از دانشگاه واترلوی کانادا که این تحقیقات را انجام داده است در این باره گفت : ما معتقدیم زمانی که شما مشغول فکر کردن راجع به موضوعی می‌شوید، به طور ناخودآگاه ورودی اطلاعات را تنظیم می‌کند ، بنابراین سعی می‌کنید با افزایش سرعت بستن چشمانتان اطلاعات کمتری را به سمت مغز خود سرازیر کنید.
این تحقیقات با هدف شناسایی مغز انسان انجام شده است.
برای تست کردن این نظریه ، از 15 داوطلب خواسته شد یک کتاب را از روی صفحه نمایش کامپیوتر بخوانند و در همان لحظه یک سنسور حرکات چشم آن‌ها را زیر نظر گرفت.
این کامپیوترها در فاصله‌های زمانی متفاوت بوق می‌زدند و در این هنگام دانشمندان میزان تمرکز هر فرد را روی خواندن چک می‌کردند.
دانشمندان متوجه شدند افرادی که در حال فکر کردن به موضوع دیگری هستند نسبت به افرادی که تمرکز روی کار خودشان دارند بیش‌تر پلک می‌زنند.
این تحقیقات در نشریه علوم روانشناسی به چاپ رسیده است.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
بازدید : 153
نویسنده : امیر امرائي

10 نکته عجیب درباره تلسکوپها

 

امروزه تلسکوپها در دنیایی که به دنبال ناشناخته های فضاهای دور از مادر زمین می گردد نقش مهمی ایفا می کنند به همین منظور 10 نکته عجیب درباره تلکسوپها ارائه می شود.

اولین تلسکوپها چگونه ایجاد شدند و این دستگاههای نجومی برای رسیدن به تکاملی که امروز دارند چه فرایندهایی را پشت سر گذاشته اند از جمله موضوعاتی است که می تواند مورد توجه علاقه مندان نجوم قرار گیرد.

یک مجله معتبر علمی در سلسله گزارشاتی به نام "20 چیزی که درباره آن نمی دانید" به معرفی مسائل عجیبی درباره موضوعات مختلف علمی پرداخته است که شاید کمتر کسی شنیده باشد. به منظور جذابیت موضوع خبرگزاری مهر هر شنبه یکی از گزارشها را با ذکر 10 نکته منتشر کند.

در چهارمین بخش از این سلسله گزارشات به بررسی 10 نکته عجیب درباره تلسکوپها می پردازیم:

1- دانش معمول می گوید که "داچمن هانس لیپرشی" اولین تلسکوپ امروزی را در سال 1608 اختراع کرد اما براساس افسانه ها این دستگاه سه سال زودتر و به دست کودکانی که با لنزهای یک مغازه عینک سازی بازی می کردند اختراع شد. در حقیقت کودکان در روزهای پیش از ورود کنسولهای بازیهای ویدئویی اغلب از این نوع بازیها می کردند.

2- تلسکوپها منجر به ایجاد اولین شبکه های مخابراتی پر سرعت شدند. برای مثال تلسکوپهای کوچکی برای رله کردن سیگنالهای مخابراتی از مسافت‌های بسیار دور مورد استفاده قرار می گرفتند.

3- گالیله اولین تلسکوپ را به سوی آسمان چرخاند و موجب کشف قمرهای مشتری و حفره های روی ماه شد. هرچند شواهد اندکی نشان می دهند که تلسکوپ گالیله به خورشید نیز چشم دوخته است.

4- برای حمل آینه 100 اینچی تلسکوپ هوکر به روی کوه ویلسون در کالیفرنیا نزدیک به 200 مرد با طناب کوهنوردی کامیونی را در یک مسیر پر پیچ و خم هدایت کردند و سرانجام پس از 8 ساعت رانندگی به محل مورد نصب آینه رسیدند.

5- تلسکوپ هوکر وجود کهکشانهای دیگر را اثبات کرد و نشان داد که جهان در حال گسترش است.

6- امروزه از یک تلسکوپ اینترنتی منجمان آماتور می توانند از خانه وارد یک رصدخانه روباتیک شوند و بر روی رایانه خود آسمان را رصد کنند.

7- ناسا تلسکوپ فضایی هابل را در سال 1990 با 7 سال تاخیر و یک بودجه دو میلیارد دلاری پرتاب کرد.

8- مجموعه آینه 8 فوتی به طور مداوم به مدت یکسال و با دقت 10 نانومتر جلا داده شد.

9- در سال 1965 دو مهندس به نامهای آرنو پنزیاس و رابرت ویلسون متوجه میکرو امواج ثابت شدند و به این ترتیب میکروامواج کیهانی پس زمینه ای و یا "امواج پس از بیگ بنگ" را کشف کردند. میکروامواج کیهانی پس زمینه ای همانند "جنگ برفکی" تلویزیونهای آنالوگ قدیمی دیده می شوند.

10-  در سال 1960 یک فیزیکدان به نام "ریموند دیویس پسر" از 100 هزار گالون مایع خشک شویی برای نشان دادن ذرات نوترینوی نامرئی که از خورشید جریان می یابند استفاده کرد.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391
بازدید : 168
نویسنده : امیر امرائي

درک موسيقي ذاتي است

نتايج پژوهشهاي دانشمندان نشان مي دهد که درک زبان جهاني موسيقي در انسان به صورت ذاتي وجود دارد و به همين دليل نوزادان قادربه درک آن هستند.

درک موسيقايي با توانايي شناختي ارتباط دارد و بنابراين انسان مي تواند نت ها، ريتم و هارموني را رمزگشايي کند و عناصر دنباله داري را که ساختارهاي سلسله مراتبي که بيانات احساسي و معنايي را شکل مي دهند پردازش کند.

هرچند اين فرايند بسيار پيچيده است، باوجود اين ديده مي شود که حتي در نخستين روزهاي تولد نيز نوزادان به شدت نسبت به اطلاعات موسيقايي حساس هستند و نسبت به ريتمها و هارمونيها از خود واکنش مي دهند.

تشخيص لحن و ريتم، هارموني و ناموزوني، فاصله و طول زمان نتها و اشعار براي درک يک قطعه موسيقي ضروري هستند و به نظر مي رسد که درک اين عناصر پيچيده بر روي يادگيري اوليه زبان گفتاري به ويژه بر روي ريتم و آهنگ واژگان اثر مي گذارند و اطلاعات مهمي را براي شناسايي هجاها، کلمات و جملات ارائه مي کنند.

تاکنون تحقيقات مهمي عرضه شده اند که ارتباط ميان زبان گفتاري و درک موسيقايي را در نخستين سالهاي زندگي تاييد کرده اند اما درباره پايه هاي نوروني پردازش موسيقايي در نوزادان و کودکان بسيار کم سن اطلاعات زيادي در دسترس نبود به همين منظور اکنون گروهي از محققان ماکس پلانک آلمان با انجام بررسيهاي جديدي به نتايجي در اين مورد دست يافتند اين دانشمندان از رزونانس مغناطيسي براي اندازه گيري فعاليتهاي مغزي نوزادان دو سه روزه استفاده کردند، درحالي براي آنها قطعات موسيقي با آهنگ موسيقي غربي و نسخه هاي تغيير يافته اي از همان قطعات را پخش مي کردند که در اين نسخه ها آهنگ موسيقي تغيير کرده و يا ناموزون شده بود.

نتايج اين تحقيقات نشان داد که گوش دادن به موسيقي اصلي، فعاليت منطقه اي در کورتکس شنوايي اوليه و قسمت فوقاني نيمکره راست نوزادان را برانگيخت، درحالي که با گوش دادن قطعات ناموزون تاحد چشمگيري از فعاليت اين دو منطقه کاسته شد و در عوض به اين قطعات تغيير يافته در کورتکس پيشاني پيشين چپ و در ساختارهاي دستگاه ليمبيک مغز پاسخ داده شد.

براساس گزارش PNAS، به اين ترتيب دانشمندان دريافتند که در نوزادان يک نيمکره تخصصي براي پردازش موسيقي وجود دارد و ساختار نوروني در پردازش موسيقي در نوزادان به صورت ذاتي نسبت به تغييرات آهنگها، هارمونيها و ناموزونيها بسيار حساس است.



:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
تاریخ : یک شنبه 8 مرداد 1391
بازدید : 162
نویسنده : امیر امرائي
رویاها و خواب های شبانه از دیرباز مورد توجه بشر بوده و پادشاهان همواره مفسرانی را برای تعبیر خواب هایشان داشته اند، اما حقایق جالبی در مورد رویاها وجود دارد كه دانستن آنها خالی از لطف نیست. برخی افراد فقط خواب های سیاه و سفید می بینند.
در حالیكه ۷۰% مردم خواب های رنگی می بینند، ۳۰% باقیمانده خواب هایشان را در فضایی كاملا سیاه و سفید می بینند. البته رنگی یا سیاه و سفید بودن این خوابها ربطی به نوع خواب افراد ندارد و خواب های معمولی مانند دیر رسیدن به امتحان، دیدن مرگ فردی كه در زندگی واقعی زنده است و سایر خواب هایی از این دست، برای هر دو دسته این افراد است.

_ بسیاری از دانشمندان ابتدا اختراع خود را در رویا دیده اند
اگرچه ما حدود ۹۰% خواب هایمان را فراموش می كنیم، اما بسیاری از دانشمندان بنام و مشهور، كشفیات خود را در رویاهایشان دیده و به محض بیدار شدن، آنها را یادداشت كرده اند. از آن جمله می توان به نیوتن، گراهام بل و حتی بسیاری از شاعران معروف كه الهامات خود را در رویاهایشان دریافت می كردند، اشاره كرد.

_ فلج موقت هنگام خواب دیدن
شاید بسیاری از ما ندانیم كه در هنگام خواب دیدن بدنمان به طور موقت دچار فلج می شود. مطالعات نشان داده كه این امر پاسخ طبیعی بدن به حركات ناگهانی در هنگام رویا و خواب های پرهیجان است كه ممكن است باعث افتادن یا آسیب به فرد می شود، بنابراین به طور طبیعی از نظر فیزیكی غیرفعال می شود.

_ خوابها قابل كنترل هستند
همانطور كه می دانیم، خواب مراحل مختلفی دارد تا به عمیق ترین سطح خود برسد. در فاز خاصی كه به آن "رویای شفاف" می گویند، می توان مراحل خواب را كنترل كرده و حتی نتیجه آن را تغییر داد.

_ خوابها با زبان غیر مستقیم صحبت می كنند
اگرچه تحقیقات زیادی در زمینه تعبیر خواب انجام شده و كتابهای زیادی نیز در این زمینه نوشته شده، اما واقعیت این است كه روها به زبان نشانه ها صحبت نمی كند كه قابل تفسیر و تعبیر باشند. رویاها در واقع معانی عمیقی دارند كه تنها ضمیر ناخودآگاه قادر به فهم آن است.

_ یادآوری رویاها معمولا سخت است
اغلب زمانی كه از خواب بیدار می شویم، تنها قسمت های كمی از رویای خود را به یاد می آوریم. بنابراین رویاها تقریبا همیشه فراموش می شوند، مگر اینكه در مراحل خاصی از خواب بیدار شویم.

_ رویای انجام كارهایی كه در واقعیت از آنها منع می شویم
واقعیت جالب دیگر درباره رویاها، این است كه ما معمولا خواب كارهایی را می بینیم كه در بیداری از آنجام آنها منع می شویم، به عنوان مثال شخصی كه خوردن شیرینی جات برایش ممنوع است، معمولا خواب خوردن شكلات و شیرینی را می بیند. علاوه بر این، شرایط پزشكی و اختلالات روانی نیز می تواند تاثیر مستقیمی روی رویاها داشته باشد.

_ رویاها و خواب های آشفته، می تواند به بیماری های روانی منجر شود
خواب و رویای عمیق در مرحله ای به نام "آر ای ام" نقش مهمی در سلامتی فرد دارد. مطالعه ای كه روی تعدادی دانش آموز انجام شده بود، نشان داد كه گروهی از آنها كه در شروع مرحله "آر ای ام" بیدار می شوند، حساس تر و عصبی تر می شوند و در صورت ادامه این روند، دچار مشكلات روحی و روانی نیز خواهند شد.

_ افراد نابینا هم خواب می بینند
نكته جالب درباره خواب افراد نابینا این است كه افرادی كه از نابینایی مادرزادی رنج می برند، رویاهایی می بینند كه در عالم واقع آنها را حس می كنند، اما افرادی كه پس از تولد و بر اثر حادثه نابینا شده اند، خواب های عادی می بینند.

_ حیوانات نیز خواب می بینند
مطالعات نشان می دهد كه حیوانات نیز دقیقا مشابه انسانها، خواب می بینند.

_ كودكان بیشتر از افراد بالغ كابوس می بینند
مطالعات آماری، تعداد كابوس های شبانه كودكان نسبت به بزرگسالان را تائید می كند.


:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

مطالب مرتبط به مهندسی عمران و محیط زیست

به نظر شما مطالب وب سایت بیشتر به کدام بخش اختصاص داده شود ؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علم و زندگی و آدرس engineer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 214
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 214
بازدید ماه : 214
بازدید کل : 83421
تعداد مطالب : 237
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1



كد ماوس


استخاره آنلاین با قرآن کریم



RSS

Powered By
loxblog.Com